Aaaaaaaah!

Genre: Experimenteel | Duur: 1u21 | 2015 | Release: 3 April 2016 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Steve Oram | Cast: Steve Oram, Julian Barratt, Holli Dempsey, Tom Meeten, Alice Lowe, Lucy Honigman, Julian Rhind-Tutt

In Planet of the Apes zagen we hoe apen zich als mensen gedroegen. Aaaaaaaah! geeft ons een idee als het omgekeerde zou gebeuren, namelijk dat mensen spreken en zich gedragen als primaten. Dit opmerkelijke regiedebuut van Steve Oram, vooral bekend als acteur van Sightseers en The World’s End, moet een van de grootste buitenbeetjes zijn dat we al gezien hebben op het BIFFF.

Oram kreeg het idee voor Aaaaaaaah! nadat hij een documentaire zag waarin een apenstam een andere stam aanviel. De film volgt een gelijkaardige opzet waarbij we twee mannen, gespeeld door Tom Meeten en Steve Oram zelf, een feestje verstoren. Ze maken Ryan, de alfaman van het huis, belachelijk en markeren hun territorium door te urineren. Steve, de leider van de twee heeft seks met dochter Denise en neemt haar vervolgens mee. Ryan wilt wraak nemen, maar verliest waarna Steve intrek neemt in het huis. Hij laat de vader van Denise ook opnieuw toe in het huis, maar de vraag is of die zich zomaar wilt onderwerpen aan het nieuwe alfamannetje van het huis.

Het idee om de personages zich te laten gedragen als apen is even absurd als geniaal. Uiteraard zorgt dit voor enkele komische taferelen, maar anderzijds is het een interessante manier om ons te doen nadenken over ons eigen gedrag. Vaak zijn de reacties van de personages niet eens zo verschillend van onze eigen gedragingen, maar dan in minder extreme vorm natuurlijk. Uiteindelijk zijn wij ook maar dieren en dat maakt Oram ons hier op treffende wijze duidelijk.

Aaaaaaaah! werd trouwens voornamelijk gedraaid in het appartement van een vriend van Oram en en dit met een zeer beperkt budget. De stadsopnames werden duidelijk in ware guerrillastijl opgenomen, enkele gezichten van kinderen werden bijvoorbeeld vertroebeld. De combinatie van low-budget en handheld camerastijl, gefilmd in een 4:3 filmformaat, geeft de film een bepaald documentaire gevoel. Maar dit betekent niet dat Oram niet stijlvol uitpakt met zijn shots. Zo zoemt hij bijvoorbeeld in op de ogen wanneer personages met elkaar in de clinch gaan, alsof ze zich in een western van Serio Leone bevinden.

Uiteindelijk zijn wij ook maar dieren en dat maakt Oram ons hier op treffende wijze duidelijk

Petje af ook voor de acteurs natuurlijk, die aan dit soort experiment willen deelnemen. Acteren door middel van grommen en gebaren moet niet makkelijk zijn en sommigen doen dat al beter dan anderen. Maar je merkt wel duidelijk dat iedereen plezier had bij het maken van deze film. Iemand die ook duidelijk plezier had, was Robert Fripp, de componist van dienst die de film voorzag van een heel eigenzinnige soundtrack. Op enkele momenten was de muziek wel te dominerend, maar dit versterkte wel het vervreemdend gevoel dat de film oproept. Aaaaaaaah! is duidelijk geen spek voor ieders bek, maar toch is het een uniek experiment dat iedereen zou moeten ervaren.

De vader van Denise vermoordt uiteindelijk zowel Steve als zijn vrouw. Doordat zij Ryan verleidde, werd die destijds de alfaman van het huis.