The Adam Project

Genre: Actie | Duur: 1u46 | 2022 | Release: 11 Maart 2022 | Land: VS | Regie: Shawn Levy | Cast: Ryan Reynolds, Mark Ruffalo, Walker Scobell, Jennifer Garner, Catherine Keener, Zoe Saldana

Wordt het ons kwalijk genomen zero verwachtingen te koesteren over de kwaliteiten van The Adam Project als je weet dat de regie in handen is van Shawn Levy, een filmmaker die permanent zonder inspiratie lijkt te zitten? Na succesvolle maar vergetelijke films als Cheaper by the Dozen, Night at the Museum, The Internship en Free Guy is ook The Adam Project een wegwerpfilm die enkel het aanbod van de streamingzenders moet dienen.

Deze tijdreisfilm wil een actie-avontuur zijn met een dramatische dimensie die draait om de ethische vraag of je de toekomst mag wijzigen. Het routineuze relaas van een vaderloze jongen die bezoek krijgt uit de toekomst en vervolgens een knalboempatsavontuur in wordt meegesleurd, is echter hoogstens oppervlakkig interessant en zorgt voor niet meer dan wat zwak amusement. Om de hele familie te dienen worden talloze clichématig uitgewerkte emoties benoemd, maar nergens valt een spoor van waarachtigheid te bespeuren.

Zwak tijdreisavontuur dat nergens origineel of meeslepend wordt

Ryan Reynolds, duidelijk niet meer van plan ooit nog iets anders te maken dan schermvulsel, haalt gelukkig alweer zijn relativerende kant boven. In tegenstelling tot b.v. de vaak overernstige Mark Wahlberg, zorgt hij dat de onzinnige projecten die hij kiest altijd met een knipoog verteld worden. Mark Ruffalo vult hem aan in een nogal ondankbare rol, terwijl Catherine Keener - ook dringend op zoek naar een film haar talent waardig - het mag opnemen tegen een schabouwelijk gedigitaliseerde jongere versie van zichzelf. De jonge hoofdrolspeler komt gelukkig best guitig uit de hoek.

Dit soort films piekt een week of twee op Netflix en verdwijnt daarna in de catacomben, waar hij thuis hoort.