Adrift

Genre: Drama | Duur: 1u36 | 2018 | Release: 4 Juli 2018 | Land: VS | Regie: Baltasar Kormákur | Cast: Shailene Woodley, Sam Claflin

Dit waargebeurde relaas brengt ons de geromantiseerde versie van een schipbreuk: een jong koppel is met een yacht op weg naar de VS wanneer ze in een storm terechtkomen. Aan de amper 24-jarige Tami om de boel - letterlijk - recht te houden.

Adrift kiest voor een verhakkelde chronologie, waardoor de film zowel naar de eventuele redding als naar de schipbreuk zelf opbouwt. Je voelt de vrees van de makers dat het relaas op zich misschien niet zo erg bijzonder is en het switchen van de tijd de aandacht moet vasthouden. Toch weten de makers ons ook met de rest van het verhaal te onderhouden. We krijgen niet alleen te zien hoe Tami valt voor de charmes van de iets oudere zeiler Richard, maar ook hoe ze zich trachten te redden met een verhakkeld vaartuig, een minimum aan voedsel en een beperkte navigatie. Hoewel de film bijzonder berekend en gedramatiseerd aanvoelt, met sterk uitgesproken emoties en benadrukte miserie, weet Adrift in voldoende mate de kijker te boeien.

Middelmatige overlevingsfilm met een ijverige Shailene Woodley

Shailene Woodley zien we gewoonlijk graag bezig maar het valt niet te ontkennen dat ze zich in deze film, die ze ook mee produceerde, wel erg graag lijkt te willen bewijzen. Het is haar eerste echte hoofdrol in een relatief grote film en ze gaat er ten volle voor. De ijslandse Regisseur Kormakur levert als gewoonlijk (Contraband, 2 Guns, Everest) onpersoonlijk en vlak werk af en weet de prent niet boven de middelmatigheid te laten uitstijgen.

Tami wordt gered. Richard blijkt al bij de storm overboord geslagen te zijn en is dus dood. Dat ze hem aan boord verzorgde, was dus een waanvoorstelling.