After Yang

Genre: Drama | Duur: 1u44 | 2021 | Release: 30 Maart 2022 | Land: VS | Regie: | Cast: Colin Farrell, Justin H. Min, Jodie Turner-Smith, Clifton Collins jr., Malea Emma Tjandrawidjaja, Haley Lu Richardson

Strikt genomen zou de verfrissende parabel After Yang als sciencefiction kunnen bestempeld worden. Maar dat label zou deze beschouwende en koesterende prent beperken in zijn kansen om de meerwaardezoeker te bereiken.

We bevinden ons in de nabije toekomst en maken na de eigenzinnige en hilarische opening credits kennis met een gezin dat tegelijk bijzonder en gewoon is. De spil wordt gevormd door Yang, een soort van bediende die ook als grote broer en cultureel adviseur functioneert voor de jonge Mika. Maar dan is Yang... defect. Vader Jake vangt een kleine odissee aan om de humanoïde robot te herstellen maar botst op vreemde herinneringen van iemand die hij dacht goed te kennen. Had Yang een eigen - of zelfs een eerder - leven?

Dat zet een mens aan het denken. Over de waarde van herinneringen en authentieke menselijke verbinding. Het gezinsleven raakt lichtjes ontregeld bij de ontdekking dat Yang meer was dan de techno sapiens die ze voor zich zagen. Maar de film laat ook reflecteren op eindigheid. In se gaat After Yang over een nieuw soort rouw en tegelijk maant het ons aan ten volle te leven, als mens.

Dromerige, beschouwende parabel over herinneringen en rouw

Die wat filosofische essentie wordt dromerig verpakt. Dat maakt de film nu en dan narratief wat stuurloos. Maar de Koreaanse cineast Kogonada die in 2017 debuteerde met het atmosferische Columbus, hanteert een consequente toon en creëert een verfrissende en raadselachtige film die je veel meer voelt dan begrijpt. Als grote filmkenner, vooral onder de indruk van Ozu, weet hij ook in beeldkaders, sets en kleurgebruik met sterke referenties uit te pakken. We zien hier een filmmaker aan de slag die nog veel te vertellen heeft.

Colin Farrell blijft één van de meest ondergewaarde acteurs van zijn generatie. Hij kan alles aan en ook deze rustige rol van een liefhebbende vader die tot diepere inzichten komt, gaat hem makkelijk af. Hij is de beminnelijke gids voor de kijker die niet helemaal snapt wat hij ervaart. De hemelse instrumentale soundtrack brengt je helemaal in vervoering, al mocht er minder richting sentiment gestuurd worden.