Along Came Polly

Genre: Humor | Duur: 1u30 | Release: 10 Maart 2004 | Land: VS | Regie: John Hamburg | Cast: Ben Stiller, Jennifer Aniston, Philip Seymour Hoffman, Alec Baldwin, Hank Azaria

Arme Jennifer. Het succes leverde haar niet alleen een plaatsje in het dunbevolkte pantheon van grappigste vrouwelijke tv-personages op maar bracht ook de keerzijde van de medaille, die totnogtoe alle pogingen van Friends-acteurs om zich op het grote scherm te profileren overschaduwde: typecasting. She's the One, The Object of My Affection, Picture Perfect... Hoe haalt ze het toch in dat schattige hoofd van haar om telkens opnieuw in dit soort futiele romantische komedies te belanden? Zeker, als Polly Prince speelt ze wel de ietwat vrijgevochten vrouw die zich niet wil binden aan man, stad of job en heeft ze de halve wereld afgereisd wat haar een voorliefde voor ethnic food, een tattoo en een blinde fret opleverde. Maar het hele idee van dit soort films bulkt van het Amerikaans conservatief sentiment waar we van moeten... En dat is -of beter was- dan het lief van Brad Pitt.

Maar zoals de titel laat vermoeden komt Polly, haar personage, pas later 'along'. Eerst is er Reuben (Ben Stiller) een verzekeringsdeskundige die met zijn kersverse bruid Lisa naar een tropisch eiland trekt. Haar brave uiterlijk laat niet vermoeden dat Reuben haar een halve dag zonnebakken later met zwemvliezen en al in bed zal treffen met de Franse duikinstructeur, Claude. Als het een ongeschreven wet van Hollywood is dat French guys óf complete idioten óf hopeloos verwaande casanova's zijn scoort deze film op beide niveaus, het vreselijke accent zal je bovendien nog dagenlang achtervolgen. Zijn hier nog rancunes voor de Franse weerstand tegen de oorlog in Irak mee gemoeid of houden we het gewoon op het gebrek aan inspiratie waar overigens ook de rest van het scenario niet gespaard van bleef?

Nadat Reuben in zijn eentje is teruggekeerd van zijn huwelijksreis leert hij Polly kennen, die met haar 'wilde, freaky' levensstijl (waarmee we wel degelijk refereren naar de vooropgesomde elementen zoals de fret, de tattoo en een voorliefde voor etnic food) de complete tegenpool is van Reuben, wiens hele leven in het teken staat van het inschatten en berekenen van risico's, een man die zelfs in de nootjes op café een levensbedreigend gevaar ziet. Maar zoals Paula Abdul het in een schitterend duet met MC Skat Kat begin jaren negentig uitzong: Opposites attract. Reuben is ervan overtuigd dat Polly voor hem de ware is. Daarom doet hij wekenlang zijn zwakke darmen de duivel aan met spicy food en gaat dansles volgen bij een gay latino-lover om indruk te maken op Polly, die 'etnisch' als ze is, verzot is op salsadansen.

Voor Ben Stiller, sinds There's Something About Mary en Meet the Parents gelauwerd vertolker van de pijnlijkste en meest beschamende momenten van het dagelijkse leven, zijn tal van komische situaties voorzien. Maar enkele onsmakelijke wc-grappen, het inspiratieloze scenario en de totaal irriterende nevenpersonages zoals Reuben's egotrippende vriend Sandy en zijn boertige baas (weer eens een bevestiging van de neergang van Alec Baldwin's carrière) doen de film letterlijk en figuurlijk afzakken naar een Dumb and Dumber niveau. Hoog tijd dus dat de man nog eens met wat intelligente(re) humor op de proppen komt.

Ils Huygens Helemaal (niet) akkoord? Lees de