Ambulance

Genre: Actie | Duur: 2u16 | 2022 | Release: 23 Maart 2022 | Land: VS | Regie: Michael Bay | Cast: Jake Gyllenhaal, Yahya Abdul-Mateen II, Eiza González, Garret Dillahunt, Moses Ingram

Het gebeurt nog zelden dat Michael Bay onze interesse kan wekken. Dat een topacteur als Jake Gyllenhaal iets zag in de remake van een weinig gekende Deense productie, maakt ons echter nieuwsgierig. De futiele popcornprent Ambulance slaat helemaal nergens op - hoe kon het ook anders? - , maar weet in al zijn bombast wel voor heerlijk primitief amusement te zorgen.

We zien Gyllenhaal als Danny Sharp, een gewiekste en succesvolle crimineel die zijn broer een lucratief klusje aanbiedt als chauffeur van een vluchtwagen bij een bankoverval. De brave huisvader Will krijgt, om de sympathie van het publiek te winnen, echter wel een treffend motief om ja te zeggen: zijn vrouw is ziek en de behandeling is duur. Maar uiteraard verloopt niet alles zoals gepland en gaat een klopjacht van start in de straten van L.A..

Gyllenhaal vult zijn dubieuze personage met enige nuance in en illustreert nogmaals zijn veelzijdigheid. Het is net die wankele dans tussen betrouwbaar en gemeen die zijn personage, en bij uitbreiding de hele plot, enige kleur weet te geven. Verder lijkt het Bay allemaal weinig te kunnen schelen en zijn humor, karakteruitbouw en relaties nergens te complex of verrassend. De filmmaker heeft enkel oog voor beeld, geluid en actie en gaat dan ook loos als nooit tevoren.

Op hol geslagen spektakelcinema die echter nog best weet te entertainen.

Vernuftig wordt het dus nergens, maar Ambulance zorgt wel voor een bioscoopritje zonder weerga. De knallende revolvers, de gierende motoren, de afketsende kogels, de piepende banden, ... puur auditief kent Bay zijn gelijke niet. De diepe bassen op de geluidsband zorgen voor een haast permanente trilling die je je voor een keer gretig laat welgevallen. Visueel gaat het er minder nauwkeurig aan toe. Bay filmt en monteert alweer als een dolleman, waardoor je al snel gewoon enkele hersenfuncties uitschakelt en dit knetterende spektakel gewoon ondergaat.

Deze op hol geslagen prent valt niet tegen te houden. De niet in te tomen Bay laat Ambulance maar duren en duren, tot je helemaal murw bent. Te veel van het goede eigenlijk, maar al bij al een lollige boel.