Amsterdam

Genre: Drama | Duur: 2u14 | 2022 | Release: 28 December 2022 | Land: VS | Regie: David O. Russell | Cast: Christian Bale, Margot Robbie, John David Washington, Robert De Niro, Anya Taylor-Joy, Rami Malek, Michael Shannon, Matthias Schoenaerts, Andrea Riseborough, Timothy Olyphant, Mike Myers, Chris Rock, Zoe Saldana, Alessandro Nivola, Taylor Swift, Ed Begley Jr.

De cineast achter prijzenpakkers Silver Linings Playbook, American Hustle en The Fighter lijkt een zekere onaantastbaarheid uit te stralen, ook al was zijn laatste film Joy - uit 2015 alweer - geen onverdeeld succes. David O. Russell is tegelijk ook een wat overschat regisseur, die ook nog eens het imago van een heethoofd torst. Dat het veelbelovende - wat een cast!  - Amsterdam nu zeer tegenvalt, lijkt dan ook te kunnen toegeschreven worden aan een zekere arrogantie.

De veronderstelling immers dat Russell een solide script in handen had, blijkt al snel tegengesproken te kunnen worden. Dit relaas over drie boezemvrienden die betrokken raken bij twee moorden en vervolgens op een complot stuiten, is van begin af aan onwaarschijnlijk en vindt nergens de precieze toon. Nu weer schertsend, dan weer melancholisch en uiteindelijk zelfs de allure van een thriller aannemend, raakt Amsterdam kant noch wal. De verhakkelde vertelling lijkt je als kijker elk moment het gevoel te geven beland te zijn in een vriendengroep die voortdurend naar een gedeelde geschiedenis verwijst waar jij niet bij was.

Russell deed verder beroep op drievoudig oscarwinnaar Emmanuel Lubezki voor de fotografie, maar het visuele vernuft dat de befaamde DOP zo effectief inzette in Gravity, Birdman en The Revenant, irriteert in dit geval eerder dan dat het de film aan kracht doet winnen. De vreemde perspectieven dragen niets bij.

Teleurstellend in al zijn grilligheid, roept Asterdam vooral verwarring op.

Bovendien kunnen de makers niet verhullen dat ze in een aantal belangrijke scènes niet alle acteurs samen kregen, waardoor er goochelarij aan te pas komt. Personages blijven uit beeld of de camera neemt een ongewone draai om ons te laten geloven dat alle figuren aanwezig zijn. Dat de twee agenten die de hele zaak moeten opvolgen - gespeeld door Schoenaerts en Nivola - niet eens present tekenen bij de finale, is bizar. Je zou je zelfs kunnen afvragen of Russell niet veel te veel personages opvoert.

Amsterdam weet nu en dan wel te verrassen - net omwille van die grilligheid - en kan zijn lange duur daardoor net aan, maar het blijft een oppervlakkige poppenkast die je koud laat. Teleurstellend uiteraard, maar vooral een gemiste kans.