Angel on the Right

Genre: Komedie | Duur: 1u31 | 2002 | Release: 3 September 2003 | Land: | Regie: Jamshed Usmonov | Cast: Uktamoi Miyasarovan Maruf Pulodzoda, Kova Tilavpur

Hamro wordt vanuit Moskou terug naar zijn geboortedorp in Tajikistan geroepen omdat zijn moeder stervende zou zijn. Met deze drogreden wordt de moeder na tien jaar opnieuw herenigd met haar zoon, die in het dorp echter zoveel schulden gemaakt heeft (reden waarom hij naar Moskou getrokken was), dat zijn komst de hel doet losbarsten. Alle oude schuldenaars komen zijn schuld vorderen, en daarvoor zal Hamro een hoge tol moeten betalen.

Deze film dankt zijn kracht aan de eenvoud en eerlijkheid waarmee alles behandeld wordt. Hamro, die echt wel een schurk blijkt te zijn, wordt niet als de oneindige slechterik geportretteerd, maar als iemand die zich toch wel bewust is van zijn fouten; zijn moeder als vrouw die te weinig liefde krijgt maar er enorm veel geeft (op het einde zal ze zelfs op een bijzondere manier haar dood afkopen om haar zoon te redden). En er wordt plaats gemaakt voor knipogen en grappige intermezzo's.

Een film dus die qua onderwerp gemakkelijk zwaar op de hand zou kunnen liggen, maar door de eenvoudige aanpak bijzonder aangenaam en integer wordt, zoals veel van de films trouwens uit de Zuidelijke ex-Sovjetrepublieken als bvb. Kazachstan of Turkmenistan, en zoals we ook de Iraanse cinema kennen.

En om u de mooie titel niet onverklaard te laten : bij de geboorte krijgt de mens op beide schouders een engel. Die op de linkerschouder noteert de slechte daden, die op de rechterschouder de goede daden, en dit wordt na de dood tegen elkaar afgewogen. Deze film eindigt met de dood van de immens goede moeder, de volgende film van Djamshed Umonov zou Engel op de linkerschouder noemen, dus misschien krijgen we wel een vervolg in de voetsporen van Hamro.

Pascal Vandelanoitte Helemaal (niet) akkoord? Lees de