The Angry Birds Movie

Genre: Komedie | Duur: 1u37 | 2016 | Release: 11 Mei 2016 | Land: VS | Regie: | Cast: Jason Sudeikis, Bill Hader, Peter Dinklage, Maya Rudolph

Iedereen die ook nog maar één keer het succesvolle Angry Birdsspel gespeeld heeft, ondervond zeker het verslavende potentieel ervan. Psychologisch of zelfs neurologisch valt dat vast te verklaren: brokken maken levert een zekere genoegdoening op, toch?

Het succes van de boze vogeltjes heeft nu tot een langspeelfilm geleid. In deze bioscoopversie krijgen de digitale agressievelingen een echte identiteit. Protagonist Red is een met zelfbeheersing worstelende eenzaat die uit de toon  valt op een eiland vol gelukkige en lieve gevederde vrienden. Zijn agressie komt echter van pas wanneer een bende groene varkens ongewenst op bezoek komt.

Dat Red zijn boosheid eindelijk kan kanaliseren, en zelfs ten dienste stellen van zijn omgeving, maakt van hem een mooi, fatsoenlijk uitgewerkt personage. De karakterisering van figuurtjes die in het spel slechts elk hun functie hebben, is dus best geslaagd. Ook de andere vogels zijn leuke, aantrekkelijke wezentjes waarmee de makers nog vele kanten op kunnen. Voor het feit dat onze gele vriend Chuck nu en dan wat minder heteroseksueel lijkt en dat noch een issue, noch een bron van vermaak is, verdienen de scenaristen alvast een pluim. Het kenmerkende geknor van de varkens uit de game, treffen we jammer genoeg niet aan.

De plot is verder strak en eenvoudig en heel onnozel, en uiteindelijk van minder belang dan de personages. Liefhebbers van het spel willen de varkens er natuurlijk van langs zien krijgen en mogen enkele heerlijke actietaferelen aanschouwen waarbij volop bouwwerken instorten.

Maar The Angry Birds Movie weet zijn afkomst moeiteloos achter zich te laten. Dit is een heerlijk ontspannende, luchtige, warme en vooral grappige prent, die daarnaast ook nog eens oogstrelend vormgegeven is. We weten intussen allang tot welke perfecties animatiekunstenaars in staat zijn, maar de paradijselijke omgeving waarin de actie zich afspeelt, is op bepaalde momenten toch verbluffend knap. De vogels worden des te lieflijker door de gedetailleerde, donzige weergave.

De vogels worden des te lieflijker door de gedetailleerde, donzige weergave.

Op The Angry Birds Movie valt dan ook weinig aan te merken. Het is een energieke, nu en dan spitse komedie met een scheut ontroering en hier en daar een stoute grap, en dus heel geschikt voor zowel een jong als een matuurder publiek met een jeugdig hart.

Alle eitjes gered, Red als held onthaald.