The Avengers

Genre: Actie / Fantasie | Duur: 2u22 | Release: 25 April 2012 | Land: VS | Regie: Joss Whedon | Cast: Robert Downey Jr., Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Samuel L. Jackson, Chris Evans, Chris Hemsworth

De lang aangekondigde en voor velen ook langverwachte vereniging van een aantal comic-helden wiens avonturen de voorbije jaren al verfilmd werden, is dan eindelijk een feit.The Avengers knalde meteen recht de blockbusterrecords in en voor een zeldzame keer is dat niet zo'n schande. Dit is wellicht de beste film geworden die er uit het onderwerp te halen viel.

Met Joss Whedon aan het stuur, was er vooraf een groot vertrouwen dat het gemeenschappelijke avontuur van Iron ManCaptain AmericaThe Hulk, Hawkeye, Black Widow en Thor in goede handen was. De befaamde sci-fi en fantasy-scenarist is weliswaar nog maar aan zijn tweede film toe, maar de fictie van zijn hand is vaak verfrissend en origineel - momenteel kunnen we u beslist The Cabin in the Woods aanraden. Bovendien is hij zelf duidelijk een fan van het genre en van de comics.

Hoewel The Avengers op alle vlakken van die liefde voor de figuren getuigt, en in technisch opzicht beslist imponeert, weet Whedon's persoonlijk stijl zich echter te weinig te manifesteren. Bovendien heeft het verhaal in feite vrijwel niets om het lijf, hoewel de chemie tussen de personages zijn werk doet en slechterik Loki een waardige tegenstander is. De motivaties van de protagonisten mogen dan al ondergeschikt zijn aan het spektakel en de actie, bij zowel de goeden als de slechten is enige dramatische uitdieping onbestaande en moeten we het stellen met een wel zeer oppervlakkige en routineuze plot. Al moeten we onze woorden wikken, want het was Samuel L. Jackson zelf die publiekelijk een vooraanstaande filmcriticus ter verantwoording riep omdat die het waagde de film flinterdun te noemen. Gezien wij eerder achteraanstaande filmrecensenten zijn, hoeven we Nick Fury's toorn echter vooralsnog niet te vrezen natuurlijk.

Het betekent wel dat het van de acteurs afhangt in welke mate de figuren indruk maken. De geweldige Robert Downey, Jr. maakt er haast een one-manshow van. Tom Hiddleston kruipt met zichtbaar genoegen in de huid van Loki. Verder zien we degelijk werk van alle acteurs, maar het overernstige van Thor en Captain America kan al eens een domper op de feestvreugde zetten. Hoewel een aantal leuke grappen hun werk doen, had er dus beslist ook meer humor in The Avengers mogen zitten.

Verder is dit echter een waar actiefestijn, vol grootse gevechten en ongelooflijke stunts.Zowel de doorsnee actiefan als de die-hard-Marveladept zal genieten zonder veel ergernissen. Maar hoewel op vele vlakken kwalitatief sterker dan de gemiddelde stripverfilming, slaagt de film er niet in een podiumplaats te behalen in zijn genre. De 3D-versie biedt als vanouds trouwens geen enkele meerwaarde. Het traditionele post-credit-traktaat ontbreekt eveneens, omdat de Europese versie van de film daarvoor een te vroege release had.

De wereld wordt gered natuurlijk.