Baby

Genre: Drama | Duur: 1u45 | 2002 | Release: 1 Januari 2003 | Land: Duitsland | Regie: Phillip Stölzl | Cast: Filip Peeters, Lars Rudolph, Alice Dwyer, Fedja Van Huêt

Baby gaat over de driehoeksverhouding tussen Paul, Frank, en diens dochter Lilli. Frank is nogal overbezorgd, het meisje wordt groter en leert nieuwe dingen kennen, Paul is beste vriend van Frank en tevens 'ouder' van Lilli. Drie mensen in continuë evolutie, die dicht op elkaars lip leven. In de handen van bijvoorbeeld Truffaut of Fassbinder zou dit een meesterwerk opgeleverd hebben; in de handen van videoclipregisseur (van Madonna, om er maar eentje te noemen) Stölzl echter, verwordt dit potentieel stukje karakterstudie puur clichévoer.

Het meisje leert drinken, rookt in het huis van vader en voogd, heeft een eerste vriendje, leert de geneugten van het vlees kennen. Maar - o nee toch- ze wordt zwanger. Als de vader in een wanhoopspoging om een nieuw leven te beginnen een magazijn berooft en daarbij de nachtwaker ombrengt en de dochter bovendien met een zwarte als vriendje thuiskomt gaat de bal aan het rollen.

Typisch publieksfavorietje vol nodeloze onzin

Een typisch publieksfavorietje: het vaste palet aan glimlachjes, traantjes, medeleven, blijdschap en al de andere nodeloze onzin komt aan bod; middelmatig geacteerd (Filip Peeters: er staat een limiet op het aantal Duitse grammaticafouten per minuut); typische, allesbehalve baanbrekende regie en een scenario, dat de gemiddelde producer en menig kijker kan misleiden. Een mens kan zich soms afvragen waar productiehuizen tijd en geld in wensen te steken. Op een neus en een rib na, worden er jammer genoeg weinig potten gebroken.

Beau Janssens Helemaal (niet) akkoord? Lees de