The Banshees of Inisherin

Genre: zwarte komedie | Duur: 1u49 | 2022 | Release: 3 Januari 2023 | Land: Groot-Brittannië, Ierland | Regie: Martin McDonagh | Cast: Colin Farrell, Brendan Gleeson, Kerry Condon, Barry Keoghan, Gary Lydon, Pat Shortt

Martin McDonagh heeft zich doorheen zijn nog korte oeuvre vooral getoond als een regisseur en scenarist die de kijker kan verrassen. Menselijk gedrag is onberekenbaar en dat leidde in zowel in In Bruges, Seven Psychopaths als in het grandioze Three Billboards tot heftige, onvoorspelbare verwikkelingen die de kijker alert houden.

The Banshees of Inisherin zet die verteltoon verder, balancerend tussen wrange komedie en gezellig drama. Wanneer de goedmoedige en eenvoudige Pádraic vaststelt dat zijn allerbeste vriend Colm van de ene op de andere dag genoeg van hem heeft, zet dat een serie gebeurtenissen in gang waar de hele gemeenschap op het fictieve Ierse eiland bij betrokken raakt. Net als in Three Billboards hebben allerlei personages hun aandeel in de vaak komische, maar vooral aandoenlijke gebeurtenissen waarbij afgehakte vingers en een aanhankelijke ezel voor even hilarische als trieste momenten zorgen.

Vooral echter, mag deze warme prent een reflectie bieden op vriendschap en op de eenvoud maar ook het naïeve van het 'aardig zijn'. Pádraic moet - misschien wel voor het eerst in zijn feckin' leven - stilstaan bij wie hij is en wat hem dit oplevert. Toch schotelt McDonagh ons niet zomaar een comfortabele film voor. Onder de idylle schuilt heel wat tragiek en de humor zoekt het in donkere hoekjes. De melancholie overheerst op de finaal misschien wat pessimistische film waarvan de afloop ook als te vrijblijvend kan worden bestempeld, of anders toch onbevredigend.

Colin Farrell is al enkele jaren in topform. Zijn reikwijdte heeft zich langzaam maar heel zeker uitgebreid en de man kan intussen alles aan. Pádraic is beslist één van zijn meest pure personages en deze vertolking vormt dan ook het gepijnigde hart van de film. Zal dit hem zijn eerste oscarnominatie opleveren? Kerry Condon, Brendan Gleeson en in het bijzonder de fascinerende Barry Keoghan geven het beste van zichzelf in de bijrollen.

Colin Farrell vormt het gepijnigde hart van deze wrangkomische film

The Banshees of Inisherin overrompelt de kijker misschien minder dan Three Billboards. Het is een schijnbaar eenvoudigere film, die muziek en beeld ook niet helemaal lijkt te willen inzetten als verrijking van zijn plot, hoe adembenemend het landschap ook. McDonagh is in de eerste plaats een toneelauteur. Misschien houdt deze productie het wel iets te klein? Maar de tijd zal al snel - en zeker bij talloze prijsuitdelingen - aantonen dat zijn daden groot zijn.