Battleship

Genre: Actie | Duur: 2u10 | Release: 11 April 2012 | Land: VS | Regie: Peter Berg | Cast: Liam Neeson, Taylor Kitsch, Alexander Skarsgård, Brooklyn Decker, Rihanna

Boekverfilming, stripverfilmingen, theaterverfilmingen en zelfs videogameverfilmingen hadden we al. Niet geheel onlogisch aangezien het kunstvormen met een duidelijke narratieve structuur betreft. Met Battleship –bij ons bekend als Zeeslag- krijgen we echter een nieuw soort verfilming: dat van een gezelschapsspel.

De verwachtingen voor deze actiefilm van regisseur Peter Berg (oa Hancock en de bejubelde tv-serie Friday Night Lights) waren niet bijster hoog. De trailer deed vermoeden dat we met een nieuwe Transformers te maken hadden, en op Liam Neeson na staan er bitter weinig betrouwbare namen op de loonlijst. Opvallend ook is de eerste filmrol voor zangeres Rihanna, en een tweede rol voor supermodel Brooklyn Decker (Just Go With It). We kunnen u al vertellen dat u voor de acteerprestaties van deze twee dames niet hoeft aan te schuiven.

In Battleship wordt de aarde aangevallen door een buitenaards ras, dat uiteraard superintelligent is en qua technologie en wapenkracht veel verder staat dan ons. Met kolonisatie als doel sturen ze een aantal schepen naar onze planeet die van hieruit contact moeten opnemen met de moederplaneet. Handig genoeg vond net op de plaats waar dat moederschip landt een internationaal toernooi plaats voor marineschepen. De vijandige aliens hebben het stuk oceaan overkoepeld met een soort krachtveld, waardoor een drietal marineschepen het alleen moet opnemen tegen de bezoekers.

Battleship ontaardt al snel in een (zee)slagveld, waarbij de dialogen niet bepaald prioritair zijn. Na een hele reeks ontploffingen en doden merkt een pienter bemanningslid bij het overschouwen van de schade op dat hij “hier een slecht gevoel bij heeft”. De dialogen tenenkrullend noemen is dus nog zacht uitgedrukt. Halfweg krijgen we dan de obligate “montage” waarbij Amerikaanse veteranen in ere worden hersteld om een oud oorlogsschip klaar te maken voor de strijd, dit alles begeleid door AC/DC. Het al aanwezige Amerikaanse propagandagevoel wordt hier nogmaals door de strot geramd.

U hebt waarschijnlijk al begrepen dat u Battleship niet moet gaan bekijken voor de originele verhaallijn, de karakterontwikkeling of de filosofische diepgang. Wat u wel mag verwachten zijn actiescènes, ontploffingen en het afknallen van aliens. Dat is dan ook het enige noemenswaardige aan deze film: de special effects en gevechtsscènes zorgen voor lekker hersenloos entertainment. Op den duur zijn de dialogen en het overmatig gebruik van clichés zodanig lachwekkend de we deze film bijna een cultstatus durven toeschrijven. Afhankelijk van hoe serieus u dit soort films neemt, zult u dus ofwel verschrikkelijk geërgerd, ofwel verschrikkelijk geëntertaind zijn.

Tim Vanhoorneweder Helemaal (niet) akkoord? Lees de

De aliens blijken de sterk voor de drie aanwezig marineschepen, waarna de overgebleven bemanningsleden samen met de veteranen een museumschip nieuw leven inblazen. Door tactisch vernuft slagen ze erin het moederschip de bombarderen, waarna het krachtveld verdwijnt en F16's de klus komen afmaken. Ondertussen heeft de vriendin van het hoofdpersonage met wat hulp kunnen vermijden dat enkele aliens onze satellieten gebruikten om contact op te nemen met hun moederplaneet.