The Beach Bum

Genre: Tragikomedie | Duur: 1u35 | 2019 | Release: 31 Juli 2019 | Land: VS | Regie: Harmony Korine | Cast: Matthew McConaughey, Snoop Dogg, Isla Fisher, Stefania LaVie Owen, Jonah Hill, Zac Efron, Martin Lawrence

We weten niet zeker of we zo blij zijn met de toenemende toegankelijkheid van het werk van Harmony Korine, toch ooit een vernieuwer in de Amerikaanse indie-scene. Deze The Beach Bum weet nog voldoende tegendraads te zijn om niet door Hollywood omarmd te worden, maar slaagt er niet helemaal in iets betekenisvol te vertellen.

De perikelen van de poëet Moondog zijn aanvankelijk amusant. Het gigantische je m'en foutisme van deze roekeloze, grove en levenslustige pothead zorgt voor heel wat wrevel, maar zijn charisma en zijn succes als woordkunstenaar maken dat hij overal mee wegkomt. Hij struint de stranden en bars van Key West af, eeuwig van zon, weed, drank en vrouwen genietend, hoewel hij ook een gezin heeft. Zijn agent dringt echter aan op nieuw werk, maar het zal een bijzonder tragische gebeurtenis vergen die Moondog tot schrijven aanzet.

In se brengt Korine hier een ode aan de zorgeloosheid waarmee sommige mensen dagelijks hun bestaan vieren. Die hoeven we niet allemaal aardig te vinden en de soms botte, ridiculiserende Moondog mag gerust ook op je zenuwen werken. Matthew McConaughey kan deze figuur goed vatten en zorgt voor een zekere gelaagdheid in dit personage. We vinden hem even onuitstaanbaar als amusant.

De cineast maakt van The Beach Bum godzijdank geen klassiek drama waarin de verloren gewaande protagonist zijn focus hervindt en alles goedmaakt. In die zin weet deze film koppig nietszeggend te zijn. Na een dik uur lijkt het personage echter uitgewerkt en hebben we het wat gehad met Moondog. Dan begint de film langzaam zijn energie en essentie te verliezen, maar de slim samengestelde soundtrack, de heerlijk dromerige fotografie van onze landgenoot Benoit Debie - waarvan de felle kleuren, helderblauwe zeeën en neonverlichting uiteraard aan zijn werk in Spring Breakers doen denken - houden de aantrekkingskracht hoog. De bekende acteurs die in kleine rollen opduiken zijn een leuke surplus.

Ietwat nietszeggend maar amusant portret van een roekeloze levensgenieter

In de finale zien we Moondog echter een danig onbegrijpelijke stunt uithalen. Als je finaal opteert dan maar geen sympathie op te brengen voor dit soort volk, is dat volkomen aannemelijk, maar verlaat je de bioscoop helaas ook lichtjes teleurgesteld.

Moondog schrijft een nieuwe gedichtenbundel, die positief onthaald wordt. Hierdoor krijgt het gigantische fortuin van zijn overleden vrouw in handen, dat hij vervolgens per ongeluk opstookt.