Being the Ricardos

Genre: Drama | Duur: 2u11 | 2021 | Release: 21 December 2021 | Land: VS | Regie: Aaron Sorkin | Cast: Nicole Kidman, Javier Bardem, Alia Shawkat, J.K. Simmons, Tony Hale, Nina Arianda, Clark Gregg

Debra Messing, de roodharige hoofdrolspeelster uit de komische serie Will & Grace, had altijd gehoopt dat Hollywood bij haar zou aankloppen voor een film over Lucille Ball. De casting van Kidman mag dan al als een safe bet aanvoelen, de actrice maakt het zoals vaker wel waar en geeft mooi gestalte aan de bekende televisiester wiens populariteit piekte in de jaren '50.

In deze geslaagde biografische prent volgen we Ball en haar al even beroemde echtgenoot Desi Arnaz een week lang tijdens de opnames van een aflevering van hun megapopulaire sitcom I Love Lucy. Scenarist Aaron Sorkin laat op vakkundige wijze enkele belangrijke gebeurtenissen samen vallen. Zo wordt Ball er in de media van beschuldigt lid te zijn van de communistische partij, maakt de roddelpers bekend dat haar man zijn broekje al eens te buiten gaat en blijkt ze ook nog eens zwanger, een gegeven dat door de conservatieve managers van haar programma absoluut niet mag verwerkt worden in het script.

Zoals te verwachten viel bij Sorkin vloeien die zaken mooi in elkaar en krijg je in Being the Ricardos een brede kijk op het leven en werk van deze vrouw.  De dialogen zijn enorm genietbaar en snijden heel wat thema's aan.

Toch blijft dit een nadrukkelijke constructie en hoewel beide hoofdacteurs sterk zijn, voelen de personages in zekere zin onecht aan. We hebben Kidman al in heel diverse gedaantes aan het werk gezien en Ball is haar negende (!) vertolking die gebaseerd is op een bestaand iemand. Dan voel je wel dat men niet meteen naar een actrice gezocht heeft die Ball het meest kon doorgronden, maar gewoon naar de grootste naam die men aan dit project kon verbinden.

Vakkundige biografische prent met prima acteurs en knetterende dialogen

Kidman, Bardem en Simmons kregen oscarnominaties voor hun rollen, die allemaal getuigen van vakmanschap maar ons nergens verbluffen. De Storylezer in ons vraagt zich trouwens af of er op de set gegrapt kon worden over het feit dat de ex van Kidman (Tom Cruise) de vorige partner was van de vrouw van Bardem (Penelope Cruz).