Big Bug

Genre: Komedie | Duur: 1u51 | 2022 | Release: 11 Februari 2022 | Land: Frankrijk | Regie: Jean-Pierre Jeunet | Cast: Elsa Zylberstein, Claude Perron, Youssef Hajdi, Isabelle Nanty, Stéphane De Groodt, Claire Chust

Jean-Pierre Jeunet beleefde het hoogtepunt van zijn carrière intussen meer dan 20 jaar geleden maar we hadden wel de verwachting dat hij nog voldoende creativiteit in huis heeft om ons te verrassen met een degelijke film. Het op Netflix verschenen Big Bug is echter van begin tot eind een miskleun van formaat.

We bevinden ons halfweg de 21e eeuw. Een groep mensen komt samen in de van alle comfort en technologische snufjes voorziene woning maar er loopt iets mis en het clubje ziet zich gedwongen binnen te blijven - samen! De geavanceerde huishoudtoestellen vormen daarbij niet meteen een hulp. Maar de alles controlerende overheid blijkt eigenlijk nog voor veel meer stress te zorgen.

Door zijn bonte bende protagonisten flink het al dan niet artificiële vuur aan de schenen te leggen, wordt in Big Bug de ene na de andere kans geboden tot hysterie. De personages krijsen en kibbelen er op los, tussen de hitsige momenten door waarop ze elkaar gewoon willen bespringen. Deze nergens op slaande kruising van een sexkomedie en een retrofuturistische actieparabel wringt echter langs alle kanten. Het is allemaal erg onnozel, flauw en tenenkrommend. Felle kleuren, sensationele belichting, blits camerawerk en vernuftige speciale effecten doen nochtans de indruk ontstaan dat we naar een gesofisticeerde, spectaculaire en veelgelaagde Franse komedie kijken. Dit is tenslotte een film van Jeunet!

Is Jean-Pierre Jeunet uitverteld?

Maar Big Bug is wel degelijk een grandioze mislukking die elke minuut irriteert en verdwaast. Het is nietszeggende onzin met een groot budget dat ons doet geloven de bijna 70-jarige Jeunet uitverteld is.