Big Game

Genre: Actie | Duur: 1u27 | 2014 | Release: 13 Mei 2015 | Land: Finland | Regie: Jalmari Helander | Cast: Samuel L. Jackson, Jim Broadbent, Felicity Huffman, Ray Stevenson, Onni Tommila, Ted Levine, Victor Garber

Er is onder filmfans altijd wel een bereidheid om mee te gaan in de gekste concepten. De onwaarschijnlijkheden die Hollywood op ons loslaat, zijn grenzeloos en kunnen op de juiste manier gedoseerd of verpakt tot vindingrijke resultaten leiden. Wanneer Big Game ons vraagt te geloven in een plot die draait om een 13-jarige Finse jongen die de Amerikaanse president redt van  een groep terroristen, dan kan dat gerust. Dat de uitwerking van dit vergezochte gegeven echter hoogst bedroevend is, verhindert dat we Big Game ook maar een seconde serieus kunnen nemen, laat staan een goeie film.

Samuel L. Jackson, steeds bereid in de meest stupide films op te draven, speelt de minst geloofwaardige Amerikaanse president ooit op het witte doek te zien. We zien de acteur geen enkele moeite doen iets aan te richten met de ridicule dialogen en acties, met een potsierlijke, beschamende vertolking tot gevolg. Zijn jonge tegenspeler maakt met zijn guitige snoet veel goed, maar de rest van de cast kent absoluut geen maat. De scenes die zich in de controlekamer van het witte huis afspelen, zijn beneden alle peil en aan het amateuristische grenzend. Zelfs oscarwinnaar Jim Broadbent slaat een mal figuur. Er is dan ook geen echt fatsoenlijk materiaal om mee te werken. En wist u dat Finland over zo'n imposant gebergte beschikt?

Samuel L. Jackson zet een potsierlijke vertolking neer, maar beschikt dan ook niet over fatsoenlijk materiaal om mee te werken.

Nu is Big Game natuurlijk niet zo ernstig bedoeld. Het Finse team achter deze prent, was ook verantwoordelijke voor het best leuk bedachte Rare Exports Inc. (waar nadien een langspeelfilmversie van kwam). Een zekere grootheidswaanzin heeft deze would-be Michael Bay’s echter tot een uitzinnig, exuberant spektakel vol onnozele actie gedreven dat zekere filmfanaten makkelijk een guilty pleasure zullen noemen, maar waar wij liever geen ster aan verspillen.