Bobby

Genre: drama | Duur: 2u00 | 2006 | Release: 24 Januari 2007 | Land: VS | Regie: Emilio Estevez | Cast: Anthony Hopkins, Demi Moore, Sharon Stone, Laurence Fishburne, Elijah Wood, Shia LaBeouf, Helen Hunt, Lindsay Lohan, Ashton Kutcher, Martin Sheen, Freddy Rodriguez, Christian Slater, Heather Graham, Joshua Jackson, William H. Macy, Brian Geraghty, Mary Elizabeth Winstead

Jaren '80-ster Emilio Estevez heeft weinig films gemaakt die we ons willen herinneren - The Breakfast Club is een grote uitzondering! - maar hij doet nu redelijk onverwacht een poging om in de 21e eeuw alsnog een rol van betekenis te spelen in de hedendaagse cinema. Met het gepassioneerd vertelde, maar vrij oppervlakkige Bobby weet hij ons echter slechts in beperkte mate te boeien.

Estevez zat al lang te broeden op een film die het lot belicht van zijn held, senator en presidentskandidaat Robert 'Bobby' Kennedy. In plaats van een klassieke biografie koos hij voor een mozaïekfilm met meer dan twintig personages wiens levens elkaar kruisen. Dat gebeurt op 6 juni 1968, de dag dat Kennedy in het Ambassador Hotel in Los Angeles omkwam bij een aanslag. Spek voor de bek van Altmanfans, zou je denken, maar voor zulke vergelijkingen is Estevez nog lang niet rijp.

We krijgen een heel diverse reeks plotlijnen te zien. Er is een gepensioneerde portier die zijn leven slijt in de lobby van het hotel, een zangeres op retour die zich al drinkend in haar lot schikt, de zoektocht van twee campagnemedewerkers naar een jointje, het gekibbel van twee Latino keukenhulpjes over hun plaats in de hiërarchie. een op trouwen staand koppeltje met een politieke agenda, een telefoniste die het aanlegt met haar baas en een communistische journaliste die op een interview met Kennedy aast. Allemaal nogal symbolische figuren voor die tijd en plaats, hoewel ons lang niet duidelijk is wie waar voor staat. Zo mogen Martin Sheen en een prietpraat uitkramende Helen Hunt opdraven als een echtpaar waarvan de functie een vraagteken is. Maar ook de andere verhaallijnen zorgen voor ergernis. De personages zijn vrij ongenuanceerd uitgewerkt, en dan helpt het natuurlijk niet als ongeschikte acteurs als Demi Moore, Sharon Stone en de onuitstaanbare tienersterretjes Lindsay Lohan en Ashton Kuchter ze moeten neerzetten. Degelijkere spelers als Anthony Hopkins, William H. Macy, Elijah Wood en Christian Slater krijgen nauwelijks materiaal in handen waar ze iets mee kunnen aanvangen en forceren enige naturalisme in een zwak geënsceneerde dramatiek. We hebben ze allemaal al veel beter aan het werk gezien. Vooral Hopkins zet maar weer eens een fletse vertolking neer. Enkel Laurence Fishburne en Freddy Rodriguez (Six Feet Under) zorgen voor enige geloofwaardigheid in een weliswaar theatrale keukenscène.

Emilio Estevez sleept de kijker een kleine twee uur al strompelend mee doorheen iets te soapachtige situaties.

Estevez sleept de kijker aldus een kleine twee uur al strompelend mee doorheen iets te soapachtige situaties. Zijn dieperliggende bedoeling wordt niet helemaal duidelijk. Iets rond de goedheid van mensen in de omgang met elkaar en de parallellen tussen de huidige en toenmalige maatschappij waarin afkomst en klasse nog altijd bepalen hoe je leven er komt uit te zien misschien? Daarnaast wil Estevez ons vooral laten voelen dat Kennedy de laatste hoop van de Amerikanen was in een zeer turbulente periode - ook Martin Luther King was amper enige tijd eerder vermoord - en daar slaagt hij wel enigszins in, al is de boodschap nergens subtiel en de aanbidding iets te nadrukkelijk. Zo weet de finale, waarin de personages reflecteren over de beslissingen die ze die dag genomen hebben en vervolgens met zijn allen betrokken raken bij de aanslag, voor een weliswaar redelijk bevredigende, maar eigenlijk ook al te klassieke afloop.

Echt meeslepend of indringend weet Bobby dus niet te zijn, op zijn hoogst slechts matig interessant. Wat gezien de mooie cast - waarvan iedereen voor een spotprijsje meewerkte - en de goedbedoelde opzet toch een beetje een gemiste kans is.