Breaking News

Genre: Komische Actiefilm | Duur: 1u30 | 2004 | Release: 1 Januari 2004 | Land: Hong Kong | Regie: Johnnie To | Cast: Kelly Chen, Nick Cheung

Het universum van Johnny To was ooit één van de vele inspiratiebronnen voor Quentin Tarantino en heeft dus niets te maken met Aziatische pareltjes als Hero of Crouching Tiger, Hidden Dragon. Dit is snelle, spectaculaire mainstreamcinema, met achtervolgingen, schietpartijen en explosies.

De plot, die draait om de strijd tussen een gangsterbende en de politie, lijkt op het eerste zicht van het onnozele soort te zijn. Maar gelukkig vindt al snel een leuk bedacht detail zijn weg tussen de klassieke elementen, en wordt Breaking News net iets meer dan een doorsnee actiefilm. De politie zit namelijk met een gigantisch imagoprobleem. Daarom moet deze zaak een grote mediashow worden die de politie zo positief mogelijk moet opvoeren. Voor de pers worden keurige beelden geselecteerd die de effectiviteit, goede organisatie en begot vriendelijkheid van de politie beklemtoont.

Er wordt zelfs een regisseur aangesteld. Intussen is de uitgedunde gangsterbende in tweeën gesplitst, en ontmoeten ze binnen in het gebouw ook nog eens een koppel moordenaars die eveneens naar buiten willen. Ze besluiten samen te werken en de media net zo te gaan bespelen als hun tegenstanders. Breaking News ontwikkelt zich dus al snel tot een leuke satire over de manipulatie van de media en neemt zichzelf nooit te ernstig. De personages zijn Hollywoodiaans, maar de acteurs weten perfect wat ze doen -dat wil zeggen: in wat voor film ze zich bevinden. Er valt heel wat te lachen, maar de nadruk ligt natuurlijk op de actie.

Echt spannend is die nooit, maar wel zeer knap gebracht. Toch rijst de bedenking of Johnny To intussen nog wel mee is met zijn tijd. Tien jaar geleden zou deze film een schot in de roos zijn geweest, nu doet hij al wat gedateerd aan. De technieken, montage, camerastandpunten en -bewegingen doen sterk denken aan de stroom van nieuwe actiefilms die zich begin jaren '90 aankondigden, zoals de films van John Woo en Tarantino zelf. Maar soit, uiteindelijk blijft deze film overeind en bezorgt hij u een amusante voorstelling.