Bullet Train

Genre: Actie | Duur: 2u06 | 2022 | Release: 3 Augustus 2022 | Land: VS | Regie: David Leitch | Cast: Brad Pitt, Aaron Taylor-Johnson, Brian Tyree Henry, Joey King, Hiroyuki Sanada, Michael Shannon, Andrew Koji, Logan Lerman, Zazie Beetz, Sandra Bullock

David Leitch trad op de voorgrond met John Wick en Atomic Blonde, twee heerlijk pulpy actiefilms waarin de vuistslagen en kogels niet te tellen zijn. Met Deadpool 2 en vooral het belegen Hobbs & Shaw leek de cineast echter een stuk minder inventief uit de hoek te komen. Ook Bullet Train is een weinig bijzondere actieprent geworden, al zal je je wellicht niet vervelen.

Brad Pitt kruipt in de slungelige huid van een dief die aan boord van een Japanse hogesnelheidsstrein op zoek gaat naar een koffertje. Onder de medepassagiers bevinden zich echter maar liefst vijf kille moordenaars, allemaal met een eigen motief maar wel hetzelfde belang. Het spreekt voor zich dat de treinrit niet al te vredig zal verlopen en de protagonist voor enkele verrassingen komt te staan.

Leitch laat zijn bonte groep personages behoorlijk wat knokken en killen en het treinstel deelt uiteraard in de klappen. Dat wordt allemaal best spectaculair in beeld gebracht en de veelkleurige wagons vormen een visueel aantrekkelijk decor, waardoor de actieliefhebber aan zijn trekken komt. Hoewel de film nogal veel tijd in beslag neemt, blijf je enigszins geëntertaind kijken naar de lichtvoetige strapatsen van de  vaak niet al te fatsoenlijke personages. Een fijne cast houdt de poppenkast recht, al zijn een aantal cameo's niet zo spitsvondig als de makers zelf lijken te denken.

Maar Bullet Train smaakt net iets te vaak naar een kruising van Tarantino, Rodriguez en Ritchie, drie filmmakers die sowieso al distilleerden uit het B-genre en wiens kenmerkende hyperactieve montage- en vertelstijl intussen ook zijn beste tijd heeft gehad. Deze film lijkt aldus eigenlijk twintig jaar te laat te komen om nog origineel genoemd te kunnen worden. De laconieke killers, de verwijzingen naar popcultuur, de humoristische ondertoon, de namen en titels in beeld, ... Het zijn stijlkenmerken die we intussen wel gezien hebben.

Weinig originele actieprent die net voldoende weet te entertainen

Bullet Train mist dus beslist enige inventiviteit, maar de weinig essentiële plot bevat wel voldoende wendingen, stunts en lol om een weinig veeleisende kijker een avond bezig te houden.