Chronicle

Genre: Science Fiction | Duur: 1u24 | Release: 15 Februari 2012 | Land: VS | Regie: Josh Trank | Cast: Dane DeHaan, Alex Russell, Michael B. Jordan, Ashley Hinshaw

Chronicle is opgebouwd uit zogenaamd found footage: net als in The Blair Witch ProjectCloverfield, Paranormal Activity of Troll Hunter, zien we enkel wat de personages zelf gefilmd hebben. Verder doet echter niets vermoeden wat voor film Chronicle is. Bedrieglijk eenvoudig van opzet en zonder grote namen voor of achter de camera, blijkt dit een verrassend entertainende en piekfijn gemaakte science-fitcionthriller te zijn.

Drie tieners ontdekken in een griezelig gat in de grond een vreemd, lichtgevend voorwerp dat hen in staat stelt objecten in hun omgeving te manipuleren. De drie zijn door het dolle heen. Ze oefenen hun nieuwe krachten op legoblokjes en geparkeerde wagens, maar dat blijkt maar het begin te zijn. Na een zeer ontspannend, heerlijk wegkijkend uurtje, slaat de atmosfeer van de film om. Het drietal raakt het oneens over het gebruik van de telekinetische krachten. De gefrustreerde en verlegen Andrew raakt niet meer voor rede vatbaar.

De jonge makers - regisseur Josh Trank en scenarist Max Landis, zoon van filmmaker John Landis - , zijn beiden 26 en hebben met Chronicle een visitekaartje van formaat afgeleverd. Hun verfrissende stijl maakt dat deze science-fictionprent ieder moment topamusement weet te zijn. Niet alleen omwille van de ongelooflijke special effects, met een formidabele precisie geïntegreerd in de prent, maar ook omwille van de treffende neerzetting van hun protagonisten. Steve, Matt en Andrew zijn geloofwaardige tieners. Dat hun persoonlijkheden en wat geforceerde vriendschap mee de uitkomst van het verhaal bepalen, is een fris alternatief voor de Spider-Mans en Captain America's van het witte doek, waarin de superkrachten altijd ten dienste komen te staan van het redden van de mensheid. De alledaagse setting van de film, nadrukkelijk on-Hollywoodiaans, verhoogt de betrokkenheid van de kijker in enorme mate.

Niet onbelangrijk daarbij is ook de casting. De drie onbekende hoofdrolspelers beschikken over een enorme naturel en zelfs al zie je hen de meest onwaarschijnlijke stunts uithalen, je blijft hun menselijkheid zien. Wat Dane DeHaan betreft, die Andrew speelt, is dit alvast de start van een mooie carrière. We zien hem later dit jaar naast Tom Hardy, Gary Oldman en nog heel wat mooi volk in Wettest County van John Hillcoat (The Road) en The Place Beyond the Pines van Derek Cianfrance (Blue Valentine) met Ryan Gosling en Bradley Cooper.

Wat boud gesteld is Chronicle misschien wel de verrassing van het jaar. Een film die het zonder grootse voorafgaande marketing heeft moeten stellen, waarover vooraf bijzonder weinig geweten was, maar die u wel met groot gemak anderhafl uur weet mee te slepen.

Andrew doodt Steve wanneer die hem poogt tot rede te brengen. Wanneer hij de ziekte van zijn moeder niet meer kan aanzien, hij een mislukte poging onderneemt om aan geld te komen voor medicijnen en zijn vader hem daarna de schuld van de dood van zijn moeder aanwrijft, barst de hel los, bijna letterlijk. Met de straten van Seattle als arena, nemen Matt en Andrew het tegen elkaar op. Matt wil Andrew alleen maar kalmeren en redden, maar ziet zich genoodzaakt hem te doden omdat zijn krachten zo veel sterker zijn. Matt trekt uiteindelijk naar Tibet om Andrew daar te gedenken.