A Ciambra

Genre: Drama | Duur: 1u58 | 2017 | Release: 1 Januari 2018 | Land: Italië | Regie: Jonas Carpignano | Cast: Pio Amato, Koudous Seihon

Met een bedachtzaam oog voor authenticiteit en oprechtheid brengt de Italiaanse cineast Jonas Carpignano (Mediterranea) ons in A Ciambra het relaas van het straatboefje Pio dat de ambities heeft om het net als zijn oudere broer - en bij uitbreiding de rest van zijn familie - te maken als kleine crimineel. Hoewel de prent zich dus als misdaadfilm kan manifesteren, is dit een wat ongewoon, weinig hooopvol coming-of-agedrama dat tegelijk illustreert hoe onze sociaal-culturele samenleving verdeelder wordt.

Het interessante aan deze film - de Italiaanse oscarinzending voor 2017 overigens - is niet alleen dat het hoofdpersonage tot een groep Roma's behoort, maar vooral dat Pio en zijn hele familie gewoon zichzelf spelen. De niet-professionele acteurs ogen echt, met hun jammer genoeg verwaarloosde fysieke voorkomen. Hun familiale verhoudingen komen bijzonder realistisch over, al is er een duidelijke fictieve plot. De reflecties rond mannelijkheid en armoede geven een fundering aan het scenario.

Met deze sociaal-realistische studie van een uitgesloten groep, betreedt de regisseur slechts ten dele nieuw terrein. De perikelen van mensen in de marge kennen we intussen wel maar A Ciambra weet door zijn gestage opbouw en geloofwaardige evolutie wel tot de laatste minuut te boeien. Tegelijk verloopt de prent traag en is er geen echte climax. De visuele aanpak is enigszins stereotiep fly-on-the-wall, maar dat plaatst de kijker ook echt in het gebeuren.

Authentiek aanvoelend coming-of-age drama dat zich wat stereotiep in het sociaal realisme wentelt

Martin Scorsese was producent en 'spirituele gids' van deze film. Zijn inbreng verhinderde wellicht dat melodramatiek de overhand kreeg, maar dat we na een poos gaan meeleven met Pio, wring ook wat. Hij is als jonge en ongeschoolde knaap misschien ook maar een product van zijn omgeving, maar zijn familie leeft in een amoreel universum en als A Ciambra hoopt ons ook met een zekere compassie en begrip naar hen te laten kijken, proberen we deze manipulatie liever te negeren.

Pio heeft zich bewezen en mag aansluiten bij de volwassenen.