The Clearing

Genre: Drama | Duur: 1u32 | 2004 | Release: 3 November 2004 | Land: VS | Regie: Pieter Jan Brugge | Cast: Helen Mirren, Robert Redford, Willem Dafoe, Matt Craven, Alessandro Nivola

De uitgeweken Nederland Pieter Jan Brugge heeft in de Amerikaanse filmwereld misschien niet de impact van een Jan De Bont of Paul Verhoeven, maar dat compenseert hij dan met wat meer goeie smaak en stijl. Als succesvol producer werkte hij immers mee aan degelijke tot zeer goede films als Glory, The Pelican Brief, Heat en The Insider. Hij heeft daarbij blijkbaar de ogen goed open gehouden, want met zijn eerste film als regisseur toont hij zich een vakkundig en zelfs veelbelovend filmmaker.

The Clearing is een franjeloze en sobere psychologische thriller waarin twee verhaallijnen gevolgd worden. Zakenman Wayne Hayes werd ontvoerd en loopt met zijn gijzelnemer door een bos. Geen vrijblijvend gesprek. Wayne tracht zijn ontvoerder Arnold mentaal aan het wankelen te brengen, Arnold zelf lijkt blij te zijn te kunnen vertellen wat er zo verkeerd loopt aan zijn leven. Thuis zit een wanhopige Eileen, Waynes echtgenote, met haar twee volwassen kinderen en een FBI-team. De verdwijning van haar man geeft aanleiding tot introspectie en een evaluatie van hun niet geheel rimpelloze huwelijk. In haar hoofd strijden wanhoop en ongerustheid met woede en verdriet.

Het opvallende aan de combinatie van deze twee plots, is dat hoe meer de film vordert, ze steeds verder van elkaar af komen te staan. Het is zelfs zo dat ook het tijdsverschil tussen de twee gebeurtenissen steeds groter wordt: terwijl de tocht door het bos amper een dag in beslag neemt, zit de familie thuis dagenlang met de handen in het haar. Geen flater van de scenaristen, maar een knap geconstrueerd raamwerk dat zowel de fysieke als geestelijke scheiding tussen Wayne en Eileen illustreert. Er is geen verklaring voor, maar het is wel wat een thriller als deze, die in eerste instantie om emoties en personages draait, nodig heeft ter vervanging van actie en spanning (hoewel die op het einde toch ook bovenkomt). Die kunstgreep laat The Clearing ver afstaan van de doorsnee Hollywoodthriller en draagt er alleen maar toe bij dat dit een erg Europees aandoende productie is.

Emotioneel bevredigend en steengoed geacteerd drama

Daarvoor lijkt Robert Redford dan niet meteen de meest geschikte acteur, horen we u al denken. Maar de man, die er op zijn 67e eindelijk ook zo oud uitziet, hebben we in eeuwen niet meer zo geëngageerd en fatsoenlijk acterend bezig gezien. Aan Willem Dafoe heeft hij natuurlijk een tegenspeler van formaat. Maar het is de ijzersterke Helen Mirren, wiens rol als Eileen haar op het lijf geschreven lijkt te zijn, die het hart van de film vormt. Mirren is de eigenlijke hoofdrolspeelster van dit drama en laat zo haar verhaallijn primeren op die van Redford en Dafoe.

Brugge liet zich voor deze prent - waarvan hij samen met de Britse schrijver Justin Haythe het scenario schreef - inspireren door de ontvoering en moord op de Nederlandse zakenman Gerrit Jan Hein in de jaren '80. Dat leidt tot een realistisch en emotioneel bevredigend uitgewerkt drama dat geen grootse cinema oplevert, maar wel een degelijk en steengoed geacteerde film.