Colorful

Genre: Animatie | Duur: 2u06 | Release: 27 Juni 2012 | Land: Japan | Regie: Keiichi Hara | Cast: Kumiko Asô, Keiji Fujiwara, Jingi Irie, Michael, Akina Minami

Colorful is een animatiefilm gebaseerd op een roman van de Japanse auteur Eto Mori en vertelt het verhaal van een zondige ziel die in het hiernamaals een tweede kans krijgt. Samen met zijn spirituele gids Pura-Pura wordt hij teruggestuurd naar de aarde, waar hij terecht komt in het lichaam van de veertienjarige Makoto Kobayashi die zelfmoord gepleegd heeft. Zijn definitieve terugkeer hangt echter af van het slagen in een aantal proeven, zoals het uitvissen van wat zijn zonde is en waarom Makoto zichzelf doodde, maar ook het leren genieten van het leven. Alleen heeft de ziel helemaal geen interesse in deze tweede kans.

Hoewel er een goede dosis humor en hartverwarmende momenten aanwezig zijn, is Colorful allesbehalve een lichte film. Thema’s als zelfmoord bij jongeren, kinderprostitutie, huwelijksproblemen, prestatiedruk op school, pesten en de vervreemding tussen ouders en kinderen komen aan bod. Relevante, want reële problemen in het hedendaagse Japan. Wat vooral interessant is, is dat de film niet alleen kijkt naar wat de gevolgen van een zelfmoord(poging) zijn voor het individu, maar ook voor zijn omgeving en ik welke mate die een rol speelt bij het drama.

Ondanks de bovennatuurlijke elementen, ligt de nadruk op het normale, alledaagse leven. De film focust op de leefwereld van de scholieren en toont en oprechte bezorgdheid rond de onderwerpen die aangekaart worden, al is een zeker gemoraliseer niet ver weg. Toch blijft de boodschap belangrijk zowel voor tieners als voor ouders.

Hoewel er een goede dosis humor en hartverwarmende momenten aanwezig zijn, is Colorful allesbehalve een lichte film

Dat de film beide groepen zal aanspreken, is ook te danken aan het toenemende succes van het anime-genre, dat meer nog dan zijn Amerikaanse tegenhanger gebruikt wordt om emotioneel rijke films te maken en zwaardere materie te bespreken. Denk maar aan films als Ghost in the Shell, Grave of the Fireflies of Princess Mononoke. De animatiestijl van Colorful zelf is vrij standaard, maar verzorgd en zoals de titel doet vermoeden, zeer kleurrijk. Hierbij komt nog eens een aangename soundtrack, die bovendien verandert in stijl naargelang het gedrag van de protagonist. Het resultaat is een mooie animatiefilm die je niet onberoerd zal laten.

De ziel in Makato's lichaam is Makato zelf en zijn wedergeboorte was een test om na te gaan of iemand die zo ontnomen was van levensvreugde opnieuw in staat kon zijn om het geluk terug te vinden in het leven.