The Dark

Genre: Horror | Duur: 1u33 | 2005 | Release: 5 April 2006 | Land: Groot-Brittannië | Regie: John Fawcett | Cast: Maria Bello, Sean Bean, Sophie Stuckey, Abigail Stone

Zou er een filmgenre zijn waarin nog meer rommel wordt gemaakt dan in horror? Met het slaapverwekkende onding The Dark verschijnt alleszins nog maar eens een griezelmiskleun van formaat in de zalen. Het levert eens te meer een vermoeiende kijkervaring op.

Sean Bean en Maria Bello - nochtans vrij grote namen intussen - spelen een koppel wiens dochter tijdens een verblijf aan de Britse kust in zee verdwijnt. Op de zolder van hun huisje spookt echter de geest van een vele jaren eerder overleden meisje rond, die noodkreten van dochterlief overbrengt. Maar eigenlijk wil de geest zelf bevrijd worden en rekent ze op de opoffering van de moeder.

Dat The Dark op geen enkel moment weet aan te slaan, ligt in de eerste plaats aan het afgezaagde scenario waarin de clichés zich opstapelen: spookachtig gefluister, sinister geklop in de muren, een protagoniste die door niemand geloofd wordt, de geest van een klein meisje, ... we hebben het allemaal al vaker gezien. En om dit derderangs verhaaltje nog een air van interne samenhang te geven, duiken er zelfs een oud dagboek en wat religieuze symbolen op. Minder origineel kan haast niet, en bovendien zorgen de vele herhalingen van gebeurtenissen er nog eens voor dat dit hele gedoe ook nog eens veel te lang aansleept.

Derderangs horrorpoging

Ergens hoopt regisseur Fawcett de vervreemding en isolatie van klassiekers als The Wicker Man en Straw Dogs op te roepen, maar door het hanteren van oudbakken technieken om de kijker aan het schrikken te brengen, benadrukt hij alleen maar de banaliteit van zijn film. The Dark beschikt dus over niet één troef en is bijgevolg geenszins het bekijken waard.