Der Staat gegen Fritz Bauer

Genre: Thriller | Duur: 1u45 | 2015 | Release: 20 April 2016 | Land: Duitsland | Regie: Lars Kraume | Cast: Burghart Klausner, Ronald Zehrfeld, Sebastian Blomberg

Duitse topacteurs Burghart Klausner en Ronald Zehrfeld spelen de hoofdrollen in dit aangrijpend verhaal van Lars Kraume. Hij toont de enorme inspanningen van joods openbaar aanklager Fritz Bauer die in het na-oorlogse Duitsland nazi-oorlogsmisdadiger Adolf Eichmann wil berechten. Der Staat gegen Fritz Bauer is een persoonlijk verhaal over de complexe persoonlijkheid van Bauer, maar ook een enorm spannende historische thriller.

Weinig mensen personaliseren het na-oorlogse Duitsland beter dan Fritz Bauer. 12 jaar na de oorlog is hij openbaar aanklager in Frankfurt. Duitsland doet het economisch goed en het land staat steeds apathischer tegenover de confrontatie met zijn recente verleden. De nobele Bauer ziet die confrontatie echter als een absolute noodzaak, het Duitse volk mag zijn verleden niet te snel vergeten. Weinigen volgen echter zijn enthousiasme. Wat volgt is een verhaal over de uitzonderlijke moeite van een man die koste wat kost gerechtigheid wil.

Der Staat gegen Fritz Bauer behandelt op het eerste zicht een erg specifiek aspect van de geschiedenis, maar de film suggereert voortdurend de hele geopolitieke situatie na WOII. Er wordt onder andere verwezen naar het Arabisch-Israƫlisch conflict en de Koude Oorlog. Der Staat gegen Fritz Bauer toont op een subtiele manier dat de wereld na WOII opeens erg klein werd. Kraume leert ons dat een thriller met een intense spanningsboog wel degelijk mogelijk is zonder achtervolgingen, wapengeweld en een tapijt van vioolmuziek.

Een film over vroeger, maar ook over vandaag.

De deskundigheid van de cineast en de knappe fotografie van Jens Harant voeren ons mee naar een wereld van zwijgen en vergeten, ondanks het feit dat veel daders en verantwoordelijken nog op vrije voeten zijn. Een film over vroeger, maar ook over vandaag, waar recht soms nog steeds ondergeschikt is aan economische belangen.

Jef van Cleynenbreugel Helemaal (niet) akkoord? Lees de