Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame

Genre: Fantasy Action | Duur: 2u02 | Release: 1 Januari 2011 | Land: China, Hong Kong | Regie: Tsui Hark | Cast: Chao Deng, Richard Ng, Bingbing Li, Carina Lau, Tony Leung, Andy Lau

Bij ons zal de naam Di Renjie niet snel een belletje doen rinkelen, maar in China is hij een van de meest populaire historische en literaire figuren.  De Nederlandse diplomaat Robert van Gulik schreef in de jaren 1960 een reeks van 17 boeken over Detective Dee (ook wel Judge Dee genoemd) en nu laat ook Hongkong regisseur Tsui Hark zijn interpretatie van deze Chinese Sherlock Holmes op ons los.

Het verhaal situeert zich anno 690 n.C. tijdens de Tang Dynastie. Na de dood van de keizer, staat zijn vrouw Wu Zetian op het punt om gekroond te worden tot eerste keizerin van het Chinese Rijk, dit tegen de zin van vele edellieden. De bouw van een reusachtige Boeddha ter ere van de ceremonie wordt verstoord door een aantal gevallen van spontane zelfontbranding. Onder het vermoeden van een complot, roept de toekomstige keizerin Detective Dee terug uit ballingschap om de zaak samen met Jing'er te onderzoeken. Tijdens zijn zoektocht ontdekt Dee dat allianties bijzonder fragiel kunnen zijn en wordt zijn vertrouwen zwaar op de proef gesteld.

Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame is een opmerkelijke film geworden, die op een ludieke manier mysterie, martial arts, historische epiek en zelf fantasie tot een entertainend geheel vermengt. Tsui Hark bewees zijn kunnen al met films zoals Once Upon a Time in China, The Legend of Zu of The Swordsman, en brengt ook hier het oude China op een indrukwekkende manier tot leven. De kostuums en decors, van de ondergrondse stad tot het huis van de Kapelaan, zijn een ware lust om naar te kijken en vooral het reusachtige Boeddhabeeld oogt ontzagwekkend. Ook de knap gechoreografeerde actiescènes (vooral die in het beeld) behoren hiertoe. Het is echter wel spijtig dat de computeranimaties in het totaalpakket schommelen van uitstekend tot zeer middelmatig.

Mysterie, martial arts, historische epiek en zelf fantasie tot een entertainend geheel vermengt

Voor een film waar mysterie een belangrijke rol speelt, is een goed uitgewerkt verhaal onontbeerlijk. Ook hier slaagt Tsui Hark er in een goede mix af te leveren tussen humor, romantiek, actie en de nodige spanning en plottwists. Dit zonder dat de film ooit nodeloos complex wordt.  Het verhaal wordt verder ondersteund door de uitstekende acteerprestaties van de cast, al voelde een aantal personages wel misplaatst aan, zoals de zwaar gespierde, dierlijk brullende Afrikaanse huurmoordenaar. Maar de gelegenheid om steracteurs Andy Lau en Tony Leung  nog eens samen te zien in schitteren een film, wat al geleden is van de Infernal Affairs-trilogie, is reden genoeg om cinematicketje te kopen.

Wanneer Dee het verboden paleis van de Kalepaan bezoekt, blijkt dat de Kapelaan en Jing'er een en dezelfde persoon is en dat hij samen met de keizerin verantwoordelijk is voor het opruimen van haar tegenstanders. Dee komt ook te weten dat het complot tegen de keizerin het werk is van zijn beste vriend Shatuo, die mee aan de Boeddha werkt en een vorm van wraak is voor zijn jarenlange opsluiting.