Don't Look Up

Genre: Komedie | Duur: 2u18 | 2021 | Release: 8 December 2021 | Land: VS | Regie: Adam McKay | Cast: Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Mark Rylance, Jonah Hill, Cate Blanchett, Rob Morgan, Timothée Chalamet, Tyler Perry, Melanie Lynskey, Ariana Grande, Ron Perlman, Himesh Patel

Adam McKay lijkt de nogal onnozele komedies voorgoed achter zich gelaten te hebben. Sinds de regisseur van Anchorman en Step Brothers met The Big Short toonde dat er ook meer intelligente komedies binnen zijn reikwijdte liggen, durven we hem een interessante filmmaker noemen. Na het oscargenomineerde Vice toont hij zich opnieuw in optima forma met de geweldige satire Don't Look Up.

De plot rond de ontdekking van een komeet die recht op de Aarde afstevent en de hele planeet zal vernietigen, vormt de aanleiding tot een reeks hilarische taferelen waarmee McKay hekelt wat onze tijd aan het definiëren is. Zo mag Meryl Streep een aan Trump verwante president spelen en valt in het personage van Mark Rylance een Elon Musk te herkennen. Maar ook de media krijgen er van langs. Wetenschappelijk bewijs wordt als een mening afgedaan en als je het onheil in razende snelheid op je af ziet komen, is het advies eenvoudig: 'Dont' Look Up!' Wegkijken als overlevingsstrategie.

De geinig insteek zorgt niet voor een erg samenhangend relaas, maar leidt wel tot een aantal grappige reflecties op doorgeslagen trends in onze samenleving. Dat een president haar onbekwame zoon ongegeneerd een toppositief geeft, dat verontwaardiging in de media vooral voer voor memes is en dat de megalomanie van kapitalistische ondernemers het publieke belang overschaduwen, zijn als hedendaagse realiseringen zo intriest, dat je er eigenlijk alleen nog maar kan mee spotten, lijkt het uitgangspunt.

Wat onscherpe maar vaak hilarische mediasatire

In Vice wist McKay verbijsterend menselijk handelen tot het absurde te ontbloten. Don't Look Up voelt vrijblijvender aan - waar is dat uitroepteken dat deze titel nodig heeft? Sommige grappen zijn wat slordig en als satire schommelt de prent te veel tussen het groteske en het subtiele. De personages blijven ook wat steken in het cartooneske, al worden ze met veel energie vertolkt door een geweldige cast. DiCaprio neemt een ongewone rol op - en lijkt ook veel te jong om al twee volwassen zonen te hebben - maar deze acteur kan alles aan en functioneert prima als gids. Om hen heen leveren tal van grote namen fijn werk af.

We staan er maar liever niet bij stil hoe akelig realistisch de strijd is die wetenschap, media en overheid voeren om de waarheid - of een versie ervan - , zeker in pandemietijden en bijhorende vaccindiscussies. Don't Look Up houdt het gelukkig meer dan twee uur luchtig en amusant. De hilarische, verrassende afrekening tijdens de credits wist ons echter het hardst van al aan het lachen te brengen.

De Aarde vergaat en alle personages komen aan hun einde. De president en Isherwell zijn dankzij een back-upplan ontsnapt aan de catastrofe en reizen door tijd en ruimte op zoek naar een nieuwe bewoonbare planeet. Zo'n 28.000 jaar later landen ze op een paradijselijke planeet. Waar president Orlean vervolgens wordt gedood door een vreemd dier, net zoals Isherwell destijds voorspeld had zonder zelf te beseffen waar hij het over had.