The Dressmaker

Genre: Tragikomedie | Duur: 1u59 | 2015 | Release: 1 Januari 2017 | Land: Australië | Regie: Jocelyn Moorhouse | Cast: Kate Winslet, Liam Hemsworth, Judy Davis, Hugo Weaving, Sarah Snook, Kerry Fox

Kate Winslet kan zowat alles eigenlijk en we hopen dat ze binnen 40 jaar als een icoon kan beschouwd worden. Ook wanneer ze zich engageert voor een ietwat bizarre film die niet goed weet wat te zijn, geeft ze zich volledig en houdt ze daarmee zelfs de boel overeind.

Want deze bijzonder sympathieke tragikomedie van het Australische koppel Jocelyn Moorhouse en PJ Hogan (Muriel’s Wedding, My Best Friend’s Wedding) overtilt zich ietwat aan de alle kanten uitwaaierende plot, waarin een modeontwerpster in 1951 terugkeert naar het geboortedorp op het platteland, dat haar 25 jaar eerder uitgespuwd heeft. Deze adaptie van de neo-feministische komische roman van Rosalie Ham kan immers deel als sociale satire, als emotionele tragedie, als lichtvoetig drama en als hilarische komedie gelden en het is dus niet evident om de toon van de prent elk moment exact te vatten.

Wat wel duidelijk is dat Moorhouse en Hogan in hun sas waren. De cineaste heeft al 18 jaar geen film meer gemaakt maar kan in The Dressmaker duidelijk haar creativiteit kwijt. De film oogt aangenaam en is op een heel prettige manier raar en onconventioneel. De fotografie en muziek zijn meer dan degelijk en de kostuums zijn uiteraard de eyecatchers.

Ietwat grotesk maar ook voldoening gevend komisch drama met een sterke cast

Maar het is de cast die de show steelt. Winslet laat geen steek vallen bij de vertolking van een onevenwichtig uitgewerkt personage en de onderschatte Judy Davis is sterk als haar moeder. Verfrissend ook dat de klassieke romantische acteursverhouding omgedraaid wordt – Liam Hemsworth is 15 jaar jonger dan Winslet maar het knettert mooi tussen de twee. De bijrollen worden enthousiast ingevuld door een groep fijne acteurs, al zijn de personages nu weer stereotiep, dan weer levensecht. De charme van Chocolat is niet ver weg.

The Dressmaker schippert tussen grote emoties, opstandigheid omwille van onrechtvaardigheid, tragiek en humor maar al bij al blijft de plot overeind en stel je een voldaan gevoel vast na afloop. Een  grotesk maar uitstekend tussendoortje dus.

Tilly vindt zichzelf vervloekt en dat wordt nog bewezen wanneer Teddy verdrinkt in een silo vol gierst en haar moeder een fatale beroerte krijgt. Ze weet haar dorpsgenoten te vernederen door de kostuums te maken voor theaterwedstrijd, maar dan voor een concurrerend dorp. Wanneer de bewoners teleurgesteld terugkomen blijkt het hele dorp afgebrand te zijn.