Dumbo

Genre: Familiefilm | Duur: 1u52 | 2019 | Release: 27 Maart 2019 | Land: VS | Regie: Tim Burton | Cast: Colin Farrell, Eva Green, Danny DeVito, Michael Keaton, Nico Parker, Finley Hobbins, Alan Arkin, Roshan Seth

De live-actionversies van bekende Disneyfilms volgen elkaar snel op: na The Jungle Book, Cinderella en Beauty and the Beast en in afwachting van The Lion King en Aladdin, keert Dumbo na 78 jaar terug in de cinema, dit keer onder regie van Tim Burton. De ooit zo speelse fantast heeft zijn verwonderende magie lang geleden opgeborgen en is nu uitermate geschikt voor het routineus inblikken van dit veilige familievertier.

Het verhaal draait net als de tekenfilm uit 1941 om de babyolifant Dumbo, die over zulke grote oren beschikt dat hij kan vliegen. In deze hervertelling worden de gevolgen van dat succes belicht en staan ook vooral menselijke personages centraal. Het betreft een gezin dat niet meer helemaal samenhangt om zo toch ook wat dramatisch potentieel te kunnen benutten. Niettemin blijft Dumbo uiterst familievriendelijk, gepolijst, eenvoudig Disneypopcornvoer. Amusant en verstrooiend maar kleurloos en ongeïnspireerd.

In het circus voelt Burton zich nochtans thuis. De wereld van illusies en betovering komt mooi tot leven, maar de onechtheid spat daarbij wel van het scherm. Burton's verhalen speelden zich altijd al af in een onbestaande wereld, maar waar ooit ambachtelijk geknutsel mee de charme bepaalde van zijn films, zorgt de opeenstapeling van digitale effecten voor ontzield spektakel. Apen en olifanten, zonsondergangen en stoomtreinen, geen enkel beeldelement oogt ook maar enigszins reëel. Gelukkig weten de prima acteurs de personages tot leven te brengen, al schuwt Michael Keaton daarbij de nuances en komen de kindacteurs - waaronder de dochter van Thandie Newton - niet erg overtuigend uit de hoek.

Gepolijst familievertier van een ooit zo verfrissende filmmaker

Al juichten we stiekem even mee bij Dumbo's eerste vlucht door de circustent, je kijkt dit grotendeels onbewogen aan. We moeten niet blijven treuren om de teloorgang van Burton's ooit zo unieke touch, maar meer dan een beleefd applausje kunnen we niet opbrengen voor deze lauwe spektakelprent zonder een greintje artistieke ambitie.