Excision

Genre: Horrorkomedie | Duur: 1u21 | Release: 1 Januari 2013 | Land: VS | Regie: Richard Bates Jr. | Cast: AnnaLynne McCord, Traci Lords, John Waters, Malcolm McDowell, Ray Wise, Jeremy Sumpter, Roger Bart

Met Excision bracht het BIFFF de schandaalfilm van het afgelopen Sundancefestival naar België. Dit debuut van Richard Bates Jr. is de langspeelversie van zijn gelijknamige kortfilm waarmee hij in 2008 ook al heel wat ophef maakte op Sundance. De film vertelt het verhaal van Pauline, die haar maagdelijkheid wil verliezen voordat ze naar de universiteit gaat - een klassiek gegeven. Maar deze coming of age-film heeft wel een bijzonder luguber kantje, want Pauline is een gestoorde vrouw, geobsedeerd door bloed en chirurgie.

Paulines overgang van tiener tot vrouw belooft dus een bloederige bedoening te worden. Haar fantasieën en dromen worden steeds waanzinniger wanneer haar hormonen op hol slaan. Haar ongeruste moeder stuurt haar naar de lokale priester voor therapie, maar Pauline lijkt vastbesloten haar plan door te zetten. Bovendien wordt haar aan mucoviscidose lijdende zus steeds zwakker en begint Pauline te zoeken naar een manier om haar te helpen.

Excision is een heerlijke genre-pastiche die zich niet gemakkelijk in een hokje laat plaatsen. Zwarte humor wordt afgewisseld met drama en een flinke dosis macabere beelden, waarbij bloed, seks en verminking centraal staan. De lugubere dromen en fantasieën van Pauline werken hypnotiserend en afstotend tegelijkertijd. Ze werden zeer kunstzinnig gefilmd, waarbij uitgekiende composities en gesatureerde beelden tegen een zwarte achtergrond op je netvlies branden. Ondertussen zorgt de geluidsband voor een sensorische aanval op je oren.

De gore momenten beperken zich niet tot haar dromen, maar sijpelen ook de realiteit binnen naarmate Paulines gedrag extremer wordt. Dit resulteert in een bijzonder sterke maar verontrustende finale. Liefhebbers van alles wat wansmakelijk en weerzinwekkend is, zitten met Excision dus aan het juiste adres. Toch is dit meer dan een goedkope B-film die enkel wilt choqueren. Bovenal is het een fascinerend portret van een gestoord meisje via wie de regisseur kritiek kanaliseert op de stedelijke kleinburgerlijkheid, het schoolsysteem, de Kerk en al de rest dat heilig is in Amerika.

De lugubere dromen en fantasieën van Pauline werken hypnotiserend en afstotend tegelijkertijd

AnnaLynne McCord geeft op fantastische wijze gestalte aan de ziekelijke Pauline en zet een personage neer dat je niet snel zal vergeten. Zij wordt bijgestaan door een cast die de cultstatus van de film enkel zal vergroten. Zo wordt de moeder fantastisch gespeeld door ex-pornoster Traci Lords, is Malcom McDowel de leerkracht wiskunde en neemt Ray Wise (Twin Peaks, Robocop) de rol van de schooldirecteur voor zijn rekening. De priester wordt dan weer gespeeld door niemand minder dan John Waters, trash-regisseur avant la lettre. Zij vormen de kers op de taart van dit groteske meesterwerkje.

Pauline besluit haar zus zelf te opereren, wat uiteraard grondig fout loopt. Wanneer haar moeder in de garage binnenkomt en dit ontdekt, probeert Pauline uit te leggen wat ze gedaan heeft. Haar moeder vliegt haar in de armen en beiden huilen ze al schreeuwend.