Finding Nemo

Genre: Animatiefilm | Duur: 1u40 | 2003 | Release: 26 November 2003 | Land: VS | Regie: Andrew Stanton | Cast: Stemmen: Ellen DeGeneres, Willem Dafoe, Albert Brooks, Geoffrey Rush, Allison Janney, Barrie Humphries, Sien Eggers, Guy Mortier, Rick De Leeuw, Chris Dusauchoit, Friedl Lesage

De Oscar voor beste animatiefilm mag dan onlangs nog gewonnen zijn door het Japanse pareltje Spirited Away, iedereen weet dat de marktleiders op animatiegbied de Amerikanen van Pixar, Disney en Dreamworks SKG zijn. Die laatste kunnen enkel uitpakken met Shrek en Chicken Run, want Sinbad, Spirit en het nochtans zeer amusante Antz wisten weinig potten te breken, maar perspectieven zijn er zat voor deze ambitieuze filmmakers. D

e toekomst ziet er minder rooskleurig uit voor Walt Disney Pictures, wiens traditionele animatie voor het laatst echt aansloeg met Tarzan. Maar wat zeggen u alle daaropvolgende projecten nog: Dinosaur, The Emperor's New Groove, Jungle Book 2, Lilo & Stitch? Ook het binnenkort te verschijnen Brother Bear lijkt ons maar een tamme bedoening. Aan het ouderwetse tekenwerk zal het niet liggen, want ook Spirited Away is vrijwel volledig met de hand getekend, dus moet het ook de vertelstijl er voor iets tussen zitten. En dat brengt ons bij het succes van Pixar, -met Finding Nemo pas aan zijn vijfde film toe, maar daarmee wel de absolute marktleider! - die (samen met Disney) pareltjes als de twee Toy Story's, A Bug's Life en Monster, Inc. Voortbrachten: sprankelende, originele films die zowel oud als jong kunnen boeien dankzij een magische combinatie van actie, humor en sentiment én meesterlijke computeranimatie. Ook Finding Nemo is een schot in de roos. Meer vertederende, hartverwarmende cinema krijgt u dit jaar niet te zien!

Het clownvisje Nemo overleefde als eitje een aanval van een roofvis. Zijn moeder en 399 broertjes en zusjes werden echter verzwolgen, zodat Nemo nu onder constant toezicht van zijn overbezorgde vader leeft. Uit protest hiertegen gaat hij op de eerste schooldag in de buurt van een boot zwemmen en voor hij het weet belandt hij in het aquarium in de spreekkamer van een tandarts... Vader Marlin is radeloos, maar blijft niet bij de pakken zitten. Samen met het blauwvisje Dory, die aan geheugenverlies lijdt, doorkruist hij de oceaan vol gevaren. Intussen tracht ook Nemo zelf, aangemoedigd door zijn nieuwe vrienden, uit zijn gevangenis te ontsnappen.

De avonturen van vader en zoon zijn simpelweg écht spannend te noemen. Het verhaal zit boordevol actie en avontuur en slurpt je volledig op. Daar heeft de alweer verbluffende animatie veel mee te maken. De pracht en praal van de onderwaterwereld werd nog nooit zo indrukwekkend en gedetailleerd weergegeven. Voor je het weet waan je je een vis en doe je het in je broek voor kwallen en meeuwen, of wordt je op de rug van een zeeschildpad meegesleurd op het onderwaterequivalent van een roetsjbaan. Herinnert u zich de kriebels in de buik bij de aanvang van een boottocht doorheen een donkere attractie in een pretpark? Precies dezelfde als bij het kijken naar deze wonderbaarlijke avonturenfilm. Montage, ritme en muziek staan volledig ten dienst van deze ervaring.

Daarnaast zijn er de onweerstaanbare personages. Dory ('I'm a natural blue') is in al haar vergeetachtigheid en nervositeit aanbiddelijk. Nemo zelf zal met zijn babystemmetje en schattige oogopslag het best aanslaan bij het vrouwelijk publiek, maar er zijn nog tal van andere fantastische karakters, inventief gecreëerd, gebaseerd op prototypes uit de Amerikaanse filmverhalen. Zo is er de taaie, ervaren vis - inclusief litteken - die zich in het aquarium - lees: gevangenis- over Nemo ontfermt. Met de stem van Willem Dafoe (in de Vlaamse versie Rick De Leeuw) erbij krijg je een verbluffend echt personage. Ook de rest van de cast is perfect gekozen, ook in de Vlaamse versie (Sergio als opblaasvis! Guy Mortier als afkickende haai! ). Combineer met vlotte, grappige dialogen en je krijgt een waar humorfestijn. Meteen geeft dit de animatiefilm een hip imago. Pixar weet overduidelijk precies wat zijn publiek wil, en is voorlopig de enige met de magische formule daartoe.

Onweerstaanbare animatieparel van Pixar

We kregen duidelijk niet genoeg van Finding Nemo. Het hoge niveau van deze film is bovendien zo'n verademing, dat alle marketing en hype rond deze film absoluut verdiend zijn. Deze droom van een film heeft een charme die ieders hart zal doen smelten of ieders geest zal doen tintelen.

Door te doen alsof hij dood is, kan Nemo via de riolering ontsnappen, terug de oceaan in. Vader Marlin en Dory hebben intussen met behulp van de pelicaan Nigel eveneens een bevrijdingsplan op poten gezet, maar komen te laat. Vader en zoon treffen elkaar echter in zee, maar net na blijde vereniging, worden Nemo en Dory in een visnet gevangen. Door een slimme list van Nemo kunnen ze ontsnappen, waarmee Nemo aan zijn vader bewijst perfect voor zichzelf te kunnen zorgen.