Fireflies in the garden

Genre: Drama | Duur: 1u39 | Release: 8 Oktober 2008 | Land: VS | Regie: Dennis Lee | Cast: Ryan Reynolds, Emily Watson, Julia Roberts, Willem Dafoe, Carrie-Anne Moss

Het moet de natte droom van elk beetje beginnend regisseur zijn: aan de slag mogen gaan met rasacteurs als Willem Dafoe, Emily Watson of - waarom niet - Julia Roberts. Helaas koos regisseur Dennis Lee, die eerder een Student Academy Award won voor zijn afstudeerfilm Jesus Henry Christ,voor een aartsdonkere prent die emoties uitvergroot als waren het kwadraten in een les wiskunde. Dat het verhaal semi-autobiografisch is, zal je op het einde dan ook worst wezen. "Trop is teveel," zoals een bekende Belg ooit zei.

In de jaren tachtig mag de familie Waechter niet bepaald een modelgezin heten: vader Charles, een universiteitsdocent met literaire aspiraties, tiranniseert zijn zoon Michael. Moeder Lisa staat erbij en kijkt er naar. Zowel Michael als Lisa gaan regelmatig uithuilen bij tante Jane, die een troebel jeugdgeheim met zich meedraagt. Twintig jaar later is zoon Michael een gevierd schrijver in New York en heeft zijn moeder op latere leeftijd een universitair diploma behaald. Om dat laatste feit te vieren organiseert zijn familie een reünie, maar vlak voordat Michael arriveert overlijdt zijn moeder op tragische wijze.

De spoken van het verleden, vooral de brokstukken uit de relatie met zijn inmiddels overleden vader, laten zich immers niet zomaar verdringen. Laaien de emoties weer even hoog op als vlammen op het betere kampvuur? En interesseert het ons toeschouwers tegen dan nog?

Want laat ons wel wezen: een begrip als ?tussen de regels lezen? is aan regisseur Dennis Lee niet besteedt. En dus stapelt hij, opdat we maar vooral de ellendige verhouding tussen vader en zoon volledig zouden begrijpen, de ene in miserie gedrenkte flashback op de andere in deze al bij al veel te langdradige prent. Less is more natuurlijk, zodat je na een tijdje de indruk krijgt naar een Amerikaanse versie van een Heimatfilm te kijken, waarvan wij Vlamingen zo fier het patent van dragen.

Valt er dan helemaal niet te genieten van Fireflies in the garden? Toch wel: het is heerlijk om te zien hoe Willem Dafoe als de tirannieke vader alle remmen losgooit en volledig loos gaat. In schril contrast daar tegenover staat de acteerprestatie van tienerster Ryan Reynolds. De jonge acteur lijkt er zich niet van bewust te zijn dat de ironie en dubbele bodems die hij zo prachtig aan de dag legde in bijvoorbeeld Van Wilder niet passen bij zijn vertolking in deze film.

Fireflies in the garden kreunt onder een teveel aan ambitieuze aspiraties maar slaagt er enkel in de toeschouwer met de voorhamer van de grote gevoelens emotioneel knock-out te slaan. Alleen voor wie maar niet genoeg kreeg van Het gezin Van Paemel.

Filip Hermans Helemaal (niet) akkoord? Lees de