Focus

Genre: Misdaadkomedie | Duur: 1u45 | 2015 | Release: 11 Maart 2015 | Land: VS | Regie: Glenn Ficarra, John Requa | Cast: Will Smith, Margot Robbie, Rodrigo Santoro

Het kleurrijke, aantrekkelijke production design geven Focus van bij het begin een allure die je laat geloven naar een prima film te kijken. Regisseursduo Ficarra en Requa stonden bovendien met I Love You Phillip Morris en Crazy, Stupid, Love garant voor twee geestige films. Focus is echter een flinke misser geworden.

Dat zal niet aan de eerste helft van de film liggen, waarin we meester-oplichter Nicky aan het werk zien in snel opeenvolgende scams, zich intussen ontfermend over de beginneling Jess. Net als bij de beste samenzweringsfilms vraag je je voortdurend geamuseerd af wie wie beetneemt en krijgen we allerlei leuke onthullingen te zien. In combinatie met de vlotte beeldtaal, lijkt Focus een fijnzinnig en lekker smooth filmpje te worden.

Het loopt echter bruusk mis wanneer we concluderen dat we hoofdpersonage Nicky in niet één scene van zijn oprechte kant zien, waardoor het erg moeilijk wordt in te schatten wat voor iemand dit is en je bijgevolg ook niets gaat geven om zijn lot. Bovendien is de romance tussen Jess en Nicky hoogst ongeloofwaardig. Niet alleen knettert het niet bepaald tussen Smith en Robbie - het leeftijdsverschil van 22 jaar is maar één van de redenen -, er valt ook geenszins op te maken in welke scènes de personages oprecht zijn tegen elkaar. Waarom zou een slimme, doortrapte, gladde kerel als Nicky meer zien dan een snelle wip in een naïeve en matige dievegge?

Wat smooth en fijnzinnig van start gaat, wordt na de eerste helft pure rotzooi.

Grootste misstap in deze plot is echter dat de slimme trucs en knappe misleidingen die aanvankelijk de toon zetten, platweg worden ingeruild voor simpel bedrog en diefstal,  zonder dat er nog van veel misleiding sprake is. We denken met heimwee terug aan Ocean's Eleven, het clevere en geïnspireerde Matchstick Men of  spannende films als House of Games en The Spanish Prisoner van David Mamet, een kenner in het genre. Focus verzandt dan ook in een oninteressant en oppervlakkig misdaadfilmpje.

Will Smith raakt maar niet terug op dat hoogtepunt, al heeft de superster nu ook niet zoveel goeie films op zijn actief. Dit script had hij alvast met een kritischer blik mogen bekijken.

De assistent van racebaas Garriga blijkt de vader van Nicky te zijn. Wanneer blijkt dat Jess niet echt de vriendin is van Garriga, loopt het plan mis en wordt de paniekknop ingedrukt: pa schiet zijn zoon neer. Garriga vlucht (en laat om onverklaarbare reden de 27 miljoen dollar liggen), waarna Nicky snel wordt gered en Jess de ware toedracht leert kennen.