Frank & Wendy

Genre: Komedie | Duur: 00 min. | Release: 1 Januari 2005 | Land: | Regie: Kaspar Jancis, Ülo Pikkov, Priit Tender | Cast: Peeter Oja, Jan Uuspõld, Janne Shevtshenko, Andrus Vaarik

Welkom in het absurde universum van Frank en Wendy, twee Amerikaanse geheime agenten die naar Estland trekken om de wereld van het kwade te behoeden en en passant afrekenen met Nazi-dwergen, marihuanarokende insecten en seksverslaafde konijnen. U kunt het triumviraat dat Frank and Wendy bedacht (Tender, Pikkov en Jancis) gestoorde geesten noemen, maar de gelijknamige televisieserie kon in de Scandinavische landen op heel wat bijval rekenen. Met als gevolg dat de twee titelpersonages nu een eigen langspeelfilm kregen.

Frank and Wendy trekt vanaf de meet de absurde kaart (?Evil is like a rabbit, only with shorter ears? dixit Frank). Het is dan ook niet meteen de meest toegankelijke animatie, maar eenmaal je mentaal op het juiste kanaal hebt afgestemd, laat deze politiek incorrecte tekenfilm zich bekijken als een pastiche op de betere spionagefilm. De escapades van de twee geheim agenten wordt op de voet gevolgd door een televisieploeg die bestaat uit androgyne redacteurs. Die ploeg betrekt ook de kijker bij het verhaal (wanneer een scène niets met de film te maken heeft, maken de vriendelijke redacteurs ons daarop attent).

De animatie is vrij rudimentair, maar is dan ook ondergeschikt aan de absurde toon van deze film. Na drie kwartier is de pret er misschien een beetje af en gaat het hele zootje zelfs een beetje vervelen, maar voorts is deze Scandinavische evenknie van Spongebob Squarepants aangenaam tegengif voor het robuuste geweld uit de grote animatiestudio?s.

Sven De Hondt Helemaal (niet) akkoord? Lees de