Fruitvale Station

Genre: | Duur: 1u25 | 2013 | Release: 15 Januari 2014 | Land: VS | Regie: Ryan Coogler | Cast: Trestin George, Ariana Neal, Ahna O'Reilly, Kevin Durand, Octavia Spencer, Melonie Diaz, Michael B. Jordan

Ryan Coogler’s regiedebuut Fruitvale Station baseert zich op een police shooting uit 2009 die fataal werd voor een Afro-Amerikaanse twintiger. De politieagent die de jongeman zonder geldige reden neerschoot werd tot slechts twee jaar celstraf veroordeeld, waarvan hij elf maanden de facto heeft moeten zitten.

Tijdens de eerste driekwart van de film maken we intiem kennis met het slachtoffer, Oscar Grant III. Hij wordt gekenschetst als een welmenend individu die echter veel vergissingen maakt ondanks zijn goede intenties. Hij heeft een heetgebakerd karakter, dealt drugs en zijn naasten kunnen niet altijd op hem vertrouwen. Zijn menselijkheid is echter de reden waarom we met hem sympathiseren. Hij houdt van zijn familie, vertoont medelijden voor dieren en koestert een oprecht verlangen om zijn leven te beteren.

Met Fruitvale Station bevestigt Michael B. Jordan, na Chronicle, opnieuw een acteur te zijn om in het oog te houden.

Michael B. Jordan’s aangrijpende prestatie faciliteert eveneens die sympathie. Met Fruitvale Station bevestigt hij na Chronicle nog maar eens een acteur te zijn om in het oog te houden. Het gros van de cast bestaat overigens uit goed gekozen acteurs. Met uitzondering van Octavia Spencer als Oscars moeder zijn alle acteurs min of meer onbekende gezichten, wat het gevoel van realisme bekrachtigt en de film meer authenticiteit verschaft dan een sterrencast ooit zou kunnen gedaan hebben.

Je kan het wel manipulatief noemen dat de filmmakers ons eerst een emotionele band laten vormen met Oscar, om ons nadien te choqueren met zijn uiteindelijk lot ondanks onze voorkennis van het incident. Het drama van Fruitvale Station is uiteindelijk ondergeschikt aan zijn politiek boodschap, waardoor men in een zekere mate kan spreken over effectbejag. Anderzijds is Fruitvale Station kundig genoeg in elkaar gestoken om ook als kleinschalig indiedrama te kunnen bekoren.

Vik Verplanken Helemaal (niet) akkoord? Lees de

De politieagent die Oscar neerschoot werd veroordeeld tot 22 maanden celstraf en kwam er na 11 vrij.