Genezis

Genre: Drama | Duur: 2u00 | 2018 | Release: 1 Januari 2019 | Land: Hongarije | Regie: Árpád Bogdán | Cast: Anna Marie Cseh, Milán Csordás, Eniko Anna Illési

Op zekere momenten lijkt het huidige Europa wat te wankelen door de populariteit van extreem rechts en verwante haatdragende groeperingen. In Hongarije is dit al geruime tijd aan de gang want nog voor we in ons werelddeel met grote hoeveelheden vluchtelingen af te rekenen kregen die de benepen Vlaming aanzetten tot de aanschaf van een extra slot op de voordeur, zaten de Romazigeneurs er al geruime tijd in een vergeethoek. Racisme en discriminatie zorgen er voor spanningen, met gewelddadige incidenten soms. Enkele gebeurtenissen van zo'n 10 jaar geleden hebben de Hongaarse cineast Bogdán aangezet tot een film rond die thematiek.

Genezis brengt ons drie verhalen, waarvan het eerste het meest intens en aangrijpend is. Het hoofdpersonage is immers een ontwapenend Romaventje wiens huis overvallen wordt. Zijn moeder komt om het leven, hijzelf blijft gewond achter. Het daaropvolgende trauma en de haat die zich van hem meester heeft gemaakt, creëren een tikkende tijdbom. De jonge acteur komt indrukwekkend natuurlijk over en weet de complexe emoties van zijn personage meesterlijk uit te beelden. In het tweede relaas maken we kennis met een tienermeisje dat ongewenst zwanger is. Ook hier zitten we de protagonist nauw op de huid en wordt een persoonlijke tragedie sterk voelbaar. Alleen lijken de perikelen van dit meisje minder relevant. In een derde deel, dat een link legt tussen de twee voorafgaande verhalen, wordt dan eigenlijk amper nog iets nieuw verteld. We zijn tegen dan ook niet meer toe aan nog een nieuw personage en de besognes van de getekende advocate Hanna weten ons al een flink stuk minder te beroeren. Dan was een iets kortere speelduur wenselijk.

Indringende en actuele cinema over haat en onverdraagzaamheid

Genezis is indringend gefilmd, waarbij sterk ingezet wordt op ogen en oren van de toeschouwer. We bevinden ons heel dicht bij de personages, soms zelfs zowat in hun hoofd. De actie beleven we grotendeels vanuit hun standpunt. Bij momenten zorgt Genezis dan ook voor een heel overrompelende en aangrijpende kijkervaring die het lijden van de protagonisten tastbaar maakt.

Deze relevante en actuele film biedt reflecties over de staat van onze maatschappij, waarin angst en onzekerheid mensen boos en vijandig maken. Daarnaast is deze treurig stemmende prent ook een mooie vertegenwoordiger van de frequent opduikende interessante Europese producties die in cinema veritéstijl het verhaal van de kleine man brengen.