Glass Onion: A Knives Out Mystery

Genre: Misdaadkomedie | Duur: 2u20 | 2022 | Release: 23 December 2022 | Land: VS | Regie: Rian Johnson | Cast: Daniel Craig, Janelle Monáe, Edward Norton, Kate Hudson, Kathryn Hahn, Dave Bautista, Leslie Odom Jr., Madelyn Cline

Knives Out was enkele jaren geleden een wat onverwachte hit. De pientere detective Benoit Blanc, het hoofdpersonage uit deze plezierige, maar misschien wat overschatte misdaadkomedie mag in Glass Onion opnieuw opdagen voor een moordmysterie dat de geprivilegieerden in hun blootje zet.

Blanc bevindt zich dit keer op een luxueus Grieks eiland, waar miljonair Miles Bron zijn beste vrienden verzamelt voor een reünie. De komst van de bekende detective was eigenlijk niet voorzien maar Bron kickt op zijn bekendheid en kondigt maar al te graag aan dat hij voor een revolutie zal zorgen in de energievoorziening. Blanc blijkt echter niet de enige onvoorziene gast.

Regisseur Rian Johnson verzamelt opnieuw een bonte cast en ook dit keer bevinden de personages zich zoals het de whodunnit betaamt met zijn allen op één locatie waar een moord zal plaatsvinden. Deze keer werd ze zelfs vooraf aangekondigd. Blanc gaat voor een uitdaging en kijkt grijnzend toe hoe de zelfvoldane figuren om hem heen elkaar de duvel aandoen.

Deze erg lange film weet de kijker op dezelfde wijze te amuseren als Knives Out. We hebben tal van personages met allerlei verborgen agenda's die vervolgens voor uiteenlopende wendingen zorgen. Die zijn nu en dan grappig, dan weer vergezocht, maar creëren wel een heerlijke energie op het scherm. De setting - een paradijselijke villa vol luxe en kunst - maakt de film visueel zelfs een stuk aantrekkelijker dan Knives Out.

Amusante misdaadkomedie met Daniel Craig in zeer ontspannen modus

De plot blijkt echter al bij al opnieuw niet zo erg spectaculair, maar met de narratieve structuur van het scenario zit het wel meer dan snor. Heerlijk hoe je als kijker details voorgeschoteld krijgt waar je aanvankelijk niets mee kan aanvangen, en hoe Johnson ons anderzijds meer laat zien over wat ons ontzegd werd in een voorafgaande scènes. De cineast amuseert zich duidelijk door met het genre te spelen. De campy aanpak is soms wat vermoeiend, maar de spottende onderlaag is effectief en de acteurs laten zich heerlijk gaan. Een ontspannende soundtrack begeleidt het pellen van de ui.

Daniel Craig weet zijn bijzondere personage verder uit te bouwen en doet ons al nieuwsgierig worden naar een derde film, ook al is dit lang geen wezenlijke cinema.