Gods and Monsters

Genre: Drama | Duur: 1u45 | Release: 31 Maart 1999 | Land: | Regie: Bill Condon | Cast: Ian McKellen, Brendan Fraser, Lynn Redgrave, Lolita Davidovich, David Dukes, Kevin J. O'Conner, Mark Kiely, Jack Plotnick

De naam James Whale zal bij weinig jonge mensen een belletje doen rinkelen. Als we echter één van z'n films vermelden, bv. Frankenstein, dan weten jullie misschien over wie ik het heb. James Whale maakte in de jaren '30 de horrorfilms Frankenstein en Bride Of Frankenstein. Deze films brachten hem op het voorplan van Hollywood. Whale was echter niet zo'n fan van het glitter en glamour gedoe. Als gevolg van een regelrechte flopfilm besloot hij dan ook om zich maar terug te trekken en rustig z'n leventje te leiden.

Whale was bovendien een notoir homoseksueel die zijn seksuele voorkeur in het puriteinse Hollywood niet onder stoelen of banken stak.

De film Gods and Monsters laat ons de laatste weken van het leven van James, Jimmy voor vrienden, zien. James Whale leidt ondertussen al voor geruime tijd een teruggetrokken en eenzaam leven, waarbij hij enkel wordt bijgestaan door z'n huismeid Hanna. Whale heeft net een beroerte achter de rug en heeft nog veelvuldig te maken met flashbacks. Deze flashbacks zijn herinneringen van z'n jeugd. De keiharde vader die wilde dat hij in de fabriek werkte, de momenten in de loopgraven en de opnames van 'Bride Of Frankenstein'.

Op dat moment leert hij Clayton Boone kennen. Clayton is de tuinman en weet niet met wie hij te maken heeft. Hier komt hij echter snel achter. Clayton is echter gefascineerd door de verhalen van Whale en besluit om zich niet te laten afschrikken door de homoseksuele aard van Whale.

In Gods and Monsters speelt Sir Ian McKellen de rol van James Whale. Wie is dat zult u zeggen. Jawel Sir Ian is niet zo bekend bij het grote cinemapubliek, maar daar zal weldra verandering in komen. McKellen maakte zijn naam en faam in de Royal Shakespeare Company in Stratford-upon-Avon. In deze film is hij erin geslaagd om een sterke rol neer te zetten, die hem bovendien een nominatie opleverde bij de Oscars in de categorie 'Best Actor'. Naast McKellen schitteren ook Brendan Fraser en vooral Lynn Redgrave. Redgrave speelt op een hilarische manier de rol van de huismeid Hanna. Fraser, die bekend is uit films zoals California Man en School Ties, geeft met z'n imposante lichaam gestalte aan Boone en toont vele gelijkenissen met Frankenstein. De film zit bovendien vol met grappen en grollen . Bent u op zoek naar een goede, degelijke film, dan is deze zeker een aanrader.

Sven Van Beirs Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Boone zal na lang treuzelen toch naakt poseren voor Whale. Whale neemt deze kans aan en probeert Boone te verleiden. Boone is hier natuurlijk niet tevreden mee en is woedend op Whale. Wat blijkt. Whale wilde sterven en dacht dat Boone hem wel zou vermoorden. Dat gebeurde dus niet. De dag daarna ligt Whale morsdood in z'n eigen zwembad.