The Green Knight

Genre: Drama | Duur: 2u10 | 2021 | Release: 4 Augustus 2021 | Land: Groot-Brittannië, VS | Regie: David Lowery | Cast: Dev Patel, Alicia Vikander, Joel Edgerton, Sean Harris, Ralph Ineson, Kate Dickie, Barry Keoghan, Erin Kellyman

Wat is het heerlijk vast te stellen dat het in een bioscoopaanbod dat gedomineerd wordt door superheldenfilms en andere patsers, de verfilming van een roman van honderden jaren oud is die voor een overrompelenede kijkervaring zorgt. The Green Knight, naar de eeuwenoude ridderroman Sir Gawain and the Green Knight, is een waar kunststukje dat de kijker elk moment verrast, verwart, verbaast.

Dev Patel speelt heer Gawain: geen ridder maar evengoed vriend aan huis aan het hof van zijn oom, koning Arthur. Op kerstavond hakt hij daar het hoofd af van een gast die zichzelf uitnodigd heeft: een groene ridder die bezweert dat degene die hem slaat, volgend jaar hetzelfde mag verwachten. Gawain is het dan ook aan zichzelf verschuldigt zijn eer hoog te houden en een jaar later op zoek te gaan naar de groene ridder om zijn lot te ondergaan.

David Lowery permitteert het zich om de traditionele vertelstijl die je van een ridderverhaal verwacht, overboord te gooien en de queeste van het hoofdpersonage te verpakken in een soms naargeestige, maar altijd betoverende dromerige stijl, alsof alle gebeurtenissen zich in het onderbewuste afspelen. De imponerende landschappen ogen vertrouwd en buitenaards tegelijk. Bij momenten ervaar je deze langzaam inwerkende allegorie over mannelijkheid, eer, verleiding en opoffering als een soort trip die zowel aan werk van Jodorowsky als Von Trier  -de sprekende vos! - doet denken.

Een kunststukje dat verrast, verbaast en verwart.

Wie dus plaatsneemt voor een GCI-spektakel vol actie en heldhaftigheid, is verkeerd geïnformeerd. The Green Knight is een superieur, grillig sprookje, zwalpend tussen poëzie en psychose, waarvan elk shot van het scherm spat. Lowery, die met het verbluffende A Ghost Story al compromisloos uit de hoek kwam, manifesteert zich haast als een beeldend kunstenaar. Hoe aardig zijn mainstream werk als Pete's Dragon en The Old Man and the Gun ook was, hier ligt zijn bestemming. Die bossen, die nevelen, die groene einders, de spookachtige nachten, ... ze slurpen de kijker op en verdienen absoluut dat grote scherm. De illusie wordt versterkt door een soundtrack met middeleeuwse liedereren en mystieke scores.

David Lowery is pas 41. Het vooruitzicht dat deze gigantisch getalenteerde filmmaker nog vele jaren voor zich heeft om zijn ongewone stijl op ons te laten inwerken, verheugt ons. In afwachting van zijn volgende productie, laat The Green Knight zich gewoon nog enkele keren bekijken.

We sterven toch, welke keuzes we ook maakten. Lees vooral hier wat het allemaal betekende: https://collider.com/the-green-knight-ending-explained/