Heaven's Heart

Genre: drama | Duur: 1u32 | Release: 1 Januari 2008 | Land: Denemarken, Zweden | Regie: Simon Staho | Cast: Mikael Persbrandt, Maria Lundqvist, Jakob Eklund, Lena Endre

Deense en Zweedse cineasten lijken wel een patent te hebben op oerdegelijke en treffende relatieanalyses. We beseffen dat we een beetje veralgemenen maar vaak munten deze Scandinavische pareltjes dan ook nog eens uit in een originele regie en montage. Heaven?s Heart is zo?n schoolvoorbeeld. Dit soort films zet de erfenis voort van meesters in het genre als Ingmar Bergman, maar ook van Thomas Vinterberg (Festen), Maria Blom (Reconstruction) en Liv Ullmann (Faithless).

Simon Staho (Vildspor, Day and Night, Bang Bang Orangutang, Daisy Diamond) ontvouwt over een periode van negen maanden de stand van zaken in de relaties van twee bevriende koppels. Veertigers Lars en Susanna lijken al jaren gelukkig getrouwd. We aanschouwen hun vertrouwde en liefdevolle omgang met elkaar. Bij hun leeftijdsgenoten Ulf en Ann daarentegen zijn er al donderwolken in zicht. De goede vrienden komen geregeld bij elkaar over de vloer om te dineren. We leren dat de mannen en de vrouwen het afzonderlijk van elkaar vrij open over seks en relaties hebben. Op een van die avonden, aan tafel verenigd, worden vragen en stellingen zoals ?Zijn kinderen een uiting van liefde', 'Een huwelijk kan een muur zijn tegen de eenzaamheid', 'Er is meer in het leven dan verstikkende passie?, enzovoort over de tafel geslingerd. Wanneer ze dan ook nog het topic vreemdgaan aansnijden, valt de tegengestelde mening van Susanna en Lars hen zo zwaar dat het hun huwelijk aan het wankelen brengt. Wat volgt is een scherpe en van dichtbij geobserveerde registratie van hun woorden en daden.

Staho schreef het scenario samen met Peter Asmussen en tekende voor de aparte regie. De koppels worden hoofdzakelijk in close-up gefilmd waarbij enkel hun gelaat of hun buste in beeld wordt gebracht. Statische shots overheersen: in de keuken, op de sofa, aan tafel of in bed geven de acteurs al pratend het beste van zichzelf. Deze techniek werkt. De cast is met Jakob Eklund, Lena Endre, Maria Lundqvist en Mikael Persbrandt dan ook samengesteld uit het kruim van de Scandinavische cinema. Een aanrader voor wie van uitgepuurde cinema houdt.

Vera Bras Helemaal (niet) akkoord? Lees de

De film begint met de geldigheidsverklaring van de scheiding van Lars en Sussana. Beiden zitten emotie- en bewegingsloos te luisteren naar de notaris en vertrekken. Staho keert dan zes maanden terug in de tijd om vervolgens terug aan het moment van de scheidingsuitspraak te belanden en dan drie maanden verder te filmen. Sussana en Lars eten samen. Het sarcasme is te snijden maar toch is er nog liefde.