In Her Shoes

Genre: Romantische Komedie | Duur: 2u10 | 2005 | Release: 30 November 2005 | Land: VS | Regie: Curtis Hanson | Cast: Cameron Diaz, Shirley MacLaine, Toni Collette

Het lijkt stilaan een trend in filmland te worden: films die vermomd als ordinaire tienerfilm de cinemaganger besluipen, maar achteraf zeer leuk en ingenieus blijken. Cameron Crowe lanceerde onlangs nog de uiterst intelligente romcom Elizabethtown, met als gepolijst uithangsbord de tandem Orlando Bloom/Kirsten Dunst en nu is het de beurt aan Cameron Diaz om het mooie weer te maken. Ogenschijnlijk lijkt In Her Shoes een puberale chick-flick zoals Diaz er wel meer maakt, maar door zowel het visueel vernuft als het prima gevoel voor timing van regisseur Curtis Hanson is dit een zeer charmante komedie geworden.

La Diaz is Maggie Feller. Wulpse blikken en verleidelijke poses te over, maar inzake intelligentie en ambities schiet ze duidelijk tekort als je vergelijkt met haar zus Rose, een overijverige juriste met een haast ongezonde schoenenfetish. Wanneer Rose zusjelief betrapt met háár vriendje is de maat meer dan vol en wordt Maggie stande pede op straat gezwierd. Maggie zoekt dan maar onderdak bij haar eigentijdse grootmoeder. Die vertoeft in een seniorenleefgemeenschap waar de huizen allemaal pastelkleuren dragen en de oudjes rad van tong zijn. Maggie ondergaat in de bejaardencommune een heuse metamorfose van verleidelijke nymfomane tot kuis schoolvoorbeeld.

De film teert vooral op de fysieke tegenstelling tussen Cameron Diaz en Toni Colette en daardoor is de humor bijwijlen vrij geforceerd en zelfs wat eenvoudig en platvloers, maar het rijmt allemaal mooi met de uitdokterde formule. Het uitspelen van de contrastwerking tussen twee tegenovergestelden is een comedy-gimmick die werkt, wat In Her Shoes nog maar eens bewijst. Cameron Diaz amuseert zich duidelijk en relativeert haar imago van domme blonde bimbo, maar het zijn vooral Toni Colette en Shirley MacLaine die de show stelen als respectievelijk het schuchtere 'lelijke' eendje en de oude taart van dienst.

Het uitspelen van de contrastwerking tussen twee tegenovergestelden is een comedy-gimmick die werkt.

Regisseur Curtis Hanson, de man zowel L.A. Confidential als 8 mile, toonde met Wonder Boys al aan dat hij ook prima blijf weet met de feel-good movie. Naar het einde toe lijkt het of Hanson nog snel even een portie ernst en tragedie door de molen wil draaien (bittere verzoeningen en confrontaties incluis) maar voorts is In Her Shoes een vakkundig gemaakte prent. Met zijn 130 minuten misschien wel een lange rit, maar ons kontvlees heeft met plezier dit onschuldig pleziertje doorstaan.

Sven De Hondt Helemaal (niet) akkoord? Lees de