Homefront

Genre: Actie | Duur: 1u40 | Release: 0 - | Land: VS | Regie: Gary Fleder | Cast: Jason Statham, James Franco, Frank Grillo, Winona Ryder, Kate Bosworth

Sylvester Stallone die een oud scenario van onder het stof haalt dat hij ooit voor zichzelf schreef: het is weinig hoopgevend. Jason Statham in de hoofdrol? Dan zijn we helemaal zeker: dit wordt niets.

Statham valt anders best te bewonderen: een acteur die zijn beperkingen kent en daarom dus gewoon keer op keer zichzelf herhaalt. Als-ie maar wat mag knokken, schieten en achtervolgen. Dit keer doet hij dat in de hoedanigheid van een voormalig agent, tevens brave huisvader en weduwnaar, die het in zijn nieuwe woonplaats te stellen krijgt met enkele ongure types.

Het volstrekt ongeïnspireerde scenario laat de ene na de andere nietszeggende scène op het publiek los, waarin we vooral veel bedreigingen, vuistslagen en stoicijnse blikken te zien krijgen. Homefront blijkt al snel het soort primitieve shitfilm dat je al vergeet terwijl je aan het kijken bent. Zelfs van een soort entertainend pulpniveau is geen sprake. De als vanouds middelmatige Gary Fleder (Don't Say a Word, Kiss the Girls) blikt de zaken routineus in.

Met James Franco in de rol van slechterik, hoop je anders wel op een zekere rebellie. Terwijl iemand als Statham de boel doodserieus neemt, weet je dat een interessante acteur als Franco dit gewoon even snel voor de lol doet tussen een arthouseproject en een blockbuster door. Maar zijn personage bestaat enkele uit dode materie. En als Winona Ryder met dit soort vehikels hoopt haar carrière van weleer te herstellen - ze was uiteindelijk toch een beetje de Jennifer Lawrence van haar tijd -, zit er flink naast.

Alles komt goed.