House On Haunted Hill

Genre: Horror | Duur: 1u36 | Release: 26 Januari 2000 | Land: | Regie: William Malone | Cast: Geoffrey Rush, Famke Janssen, Taye Diggs, Bridgette Wilson, Peter Gallagher

Wes Craven blies nieuw leven in het horrorgenre en dan vooral in de lekker vettige slasher-movies. Momenteel beleven we een revival van de spookhuisfilms. Enkele mensen worden samengebracht, toevallig of niet, in een bizar en groot huis en zijn daar getuige van spookachtige geluiden. De oude trucs, zoals een piepende deur, het tikken van een klok of het verschijnen van grote schaduwen zijn in de kartonnen doos gemoffeld en hebben plaats moeten ruimen voor de wonderlijke Computer Generated Images die uit dat fantastisch instrument, genaamd PC, komen.

Nu is iedereen er bijna van overtuigd dat zulke pics het publiek niet echt op de stuipen jagen en dat ze eerder op de lachspieren een efficiënt effect hebben. House On Haunted Hill ontsnapt niet aan deze besmettelijke ziekte die zich meester heeft gemaakt van Hollywood. Vroeger konden we echt huiveren met films zoals The Haunting (the original), Rosemary's Baby, Halloween en The Exorcist, om er maar enkele te noemen.

Enkel The Sixth Sense kan zich bij dit lijstje voegen, maar dan zijn we ook uitgepraat. House On Haunted Hill had men evengoed The Haunting On Haunted Hill kunnen noemen, dat zou het misschien ietsje schrikwekkender hebben gemaakt. Net zoals in The Haunting belanden enkele figuren in een huis dat 'LEEFT'. Nee, u moet geen schrik hebben om verder te lezen, verder dan dit macaber feit zullen we niet gaan.

Deze Blijde Intrede van een saai ensemble is het idee van de miljardair Steven Price (Geoffrey Rush). De weirdo weet geen blijf met zijn geld en besluit dan maar om een horror-pretpark te openen. Bovendien kan hij er zo in slagen om zijn overspelige vrouw (Famke Janssen)te ver(r)assen met een surpriseparty ter ere van haar verjaardig.

Dé lokatie voor deze leuke bedoening is een huis op een heuvel dat vroeger dienst deed als psychiatrische instelling.(Nu, wordt het al ietsje leuker) De opdracht, als de kandidaten zich hiertoe geroepen voelen, bestaat erin om de nacht levend uit te komen. De personen die in deze, op het eerste gezicht simpele task, slagen worden beloond met 1miljoen dollar.

Pikant detail : in de jaren '30 brak er onder de patiënten een opstand uit, die ontaardde in een ware afslachting van het verplegend personeel. Bovendien zijn het niet de geselecteerde proefpersonen die opdagen, maar onbekenden... (of toch niet ?)

Laat u niet manipuleren door de talloze reclamespots op televisie of in de cinema. Ja, het is waar dat deze film werd gedirected door William Malone, de man achter de succesvolle Tales From The Cript-serie, maar ook de man van kluchtfilms als Universal Soldier II. Regelmatig zal je opgeschrikt worden door de vermelding van The Matrix (zelfde producer), maar laat dat u vooral niet misleiden, deze film kan zelfs nog niet tippen aan de eindgeneriek van The Matrix.

Sven Van Beirs Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Wat dacht u ? Twee personen slagen erin om het spookhuis te ontsnappen, een blanke en een zwarte. De rest wordt opgepeuzeld door The House. Spooky!