The Hummingbird Project

Genre: Drama | Duur: 1u51 | 2019 | Release: 11 September 2019 | Land: Canada | Regie: Kim Nguyen | Cast: Jesse Eisenberg, Alexander Skarsgård, Salma Hayek, Johan Heldenbergh

Onze wereldeconomie staat of valt blijkbaar met de snelheid waarmee informatie kan overgebracht worden. Dat er dus geld te rapen valt in de ontwikkeling van snellere kabelverbinding die de beurzen voorziet van de stand van aandelen, hebben ook de neven Zaleski begrepen. Ze nemen ontslag bij het fintechbedrijf waar ze doorheen de jaren heel wat kennis opgedaan hebben, om het ambitieuze plan tot uitvoer te brengen om Kansas met New York te verbinden via een informatiestroom die één milliseconde sneller is dan de bestaande technologie. Deze wat kleurloze, maar onderhoudende prent haalt zijn titel dan ook uit het feit dat dat precies de duur is van één vleugelslag van een kolibri.

The Hummingbird Project lijkt zich te ontvouwen alsof het waargebeurd is. De twee neven, behoorlijk vertolkt door Jesse Eisenberg en een van alle glamour ontdane Alexander Skarsgard, komen levensecht over, al zijn het geen al te uitgediepte personages. Maar dit relaas over twee gewiekste ondernemers - nou ja, vooral de ene neef is dat toch - is helemaal fictief.

Aanvankelijk kan dit behoorlijke drama nog boeien wanneer het plan tot uitvoer wordt gebracht, al ligt dat vooral aan het hoge realiteitsgehalte van het gegeven rond het leggen van een glasvezelkabel. De plot is echter veel te rechtoe-rechtaan om de kijker echt alert te houden en in tegenstelling tot wat je zou verwachten, komt er amper gesjoemel te pas aan de hele onderneming, waardoor er geen noodzaak is aan een morele invraagstelling. Daarnaast staat hier niet bepaald de uitvinding van de eeuw centraal - het is en blijft uiteindelijk een film over iets fundamenteel prozaïsch als een glasvezelkabelverbinding.

Ietwat kleurloos drama met behoorlijke vertolkingen.

Na een uur zijn alle troeven dus zowat uitgespeeld en kijk je deze karakterloze prent ietwat gelaten uit, al moesten we glimlachen om de fijne bijrol van Johan Heldenbergh.

Hun voormalige werkgever Eva Torres weet hen te slim af te zijn en pakt voor de neven uit met een ultrasnelle verbinding, waardoor de hele operatie mislukt.