I Love You, Phillip Morris

Genre: romantische komedie | Duur: 1u42 | Release: 17 Februari 2010 | Land: Frankrijk, VS | Regie: Glenn Ficarra, John Requa | Cast: Jim Carrey, Ewan McGregor, Leslie Mann, Rodrigo Santoro

I Love You, Phillip Morris opent met de belofte ?This really happened? It really did?. Het is inderdaad moeilijk te geloven dat het verhaal van Steven Jay Russell echt gebeurd is. De man was in de jaren ?70 een braaf getrouwde politieagent, tot hij na een auto-ongeval het licht zag en opbiechtte dat hij homo was. Zover weinig wereldschokkends, tot Steven zich daarna ontplooide tot vermaard oplichter. Hij slaagde er na zijn outing in om zonder enige ervaring een job als financieel directeur voor een voedselbedrijf te versieren en systematisch geld te verduisteren om zijn eigen levensstijl te onderhouden. Hij draaide de gevangenis in, om pas daar de belangrijkste wending in zijn leven mee te maken. Steven ontmoet Phillip Morris. De twee worden smoorverliefd en Steven belooft Phillip eeuwige trouw. Hij stelt al zijn snode plannen, gekostumeerde afzetterijen en medische fraudes in functie van zijn liefde voor Phillip, om zichzelf telkens opnieuw de das om te doen.

Zoals de titel doet vermoeden, ligt de focus niet op de misdaden of het politieonderzoek, maar op het liefdesverhaal. De film ligt daarom dichter bij True Romance dan bij Catch Me If You Can. Ook in I Love You, Phillip Morris lijken criminaliteit en liefde niet zonder elkaar te kunnen bestaan. Breng bij dat gewaagde idee een homoseksuele romance en je hebt genoeg pijnpunten om Hollywood te doen steigeren. De film vond er dan ook amper distributie en komt pas later in de Amerikaanse dan in de Belgische zalen. Best wel vreemd, aangezien de film bijzonder grappig en op de koop toe romantisch is. Toch kan hij bezwaarlijk onder de traditionele romantische komedie gezet worden; daarvoor heeft het verhaal teveel wendingen, is de humor te absurd en zijn de personages te ongewoon ? vreemde eigenschappen voor een film die op ware feiten gebaseerd is. Maar goed, ?mocht je het uitvinden, niemand zou het geloven?.

Ook de casting lijkt ongeloofwaardig op het eerste gezicht, maar Jim Carrey en Ewan McGregor werken perfect als on-screen koppel. Carrey is overtuigend als de kleine, maar ontoombare crimineel met een vreemde logica (?As it turns out, you have to have money to be gay. So I had no choice? I became a con man?), maar Ewan McGregor steelt ongemerkt de show. Hij speelt Phillip Morris als een schuchtere, naïeve en doodeerlijke man, die op vertederende manier de vrouwelijke positie in de relatie inneemt, terwijl Steven er als alfamannetje naar streeft om hem alles te geven wat hij wenst. I Love You, Phillip Morris is daarmee niet enkel het portret van Steven Jay Russell, maar tegelijk een ode aan de nietsontziende liefde, die zichzelf uiteindelijk kapotmaakt.

De film moet er dus vooraf op papier bizar uitgezien hebben, maar door het intrigerende bronmateriaal (gebundeld in het boek van Steve McVicker), het prikkelende scenario en de snelle regie van nieuwkomers Glenn Ficarra en John Requa, en de vertolkingen van Carrey en McGregor, mag het resultaat dubbel geslaagd genoemd worden.

Bert Lesaffer Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Steven veinst AIDS om herenigd te worden te worden met Phillip, maar vliegt opnieuw de gevangenis in. Ditmaal voor 144 jaar.