Ice Age

Genre: Animatiefilm | Duur: 1u21 | Release: 6 Juli 2002 | Land: VS | Regie: Chris Wedge, Carlos Saldanha | Cast: Denis Leary, John Leguizamo, Ray Romano

We zaten er bij Monsters Inc. al over te orakelen: computeranimatiefilms zijn kleine geldfabriekjes, had u nu toch maar aandelen gekocht van Pixar toen het nog kon. Hopeloos te laat voor u, maar misschien kunnen andere bedrijven nog wel snel op de boot springen. Disney met Monsters Inc., Dreamworks met Shrek, Columbia Tristar met Final Fantasy: The Spirits Within (deze laatste deed het bij wijze van uitzondering overigens niet zo goed in de boxoffice), en nu 20th Century Fox met Ice Age. Nu ja, ze produceerden eigenlijk ook nog het weinig succesvolle Titan A.E, dat eerder gericht was op volwassenen.

Ice Age begint allemaal heel erg leuk. Een of andere prehistorische eekhoorn doet zijn uiterste best zijn zuurverdiende eikel te verstoppen en start zo ongewild de IJstijd. De meeste dieren zijn al lang vertrokken, maar zoals bij de mensen, zijn er altijd een paar nablijvertjes. Sid de luiaard bijvoorbeeld wegens overslapen, Manfred de mammoet wegens 'familiale problemen' en Diego de sabeltijger omdat hij de opdracht heeft een mensenkind te kidnappen.

Helaas voor onze vriend de sabeltijger heeft de zelf-verstoken-van-moederliefde-en-alzo-Freudiaans-regresserende-merkt-iemand-dat-we-examen-psychologie-hebben-gehad mammoet besloten het kind zelf terug naar de stam te brengen. Wegens betere neus wordt Diego 'Chinees gevrijwilligerd' om hem naar de mensen te leiden. Maar is een sabeltijger wel meteen het meest aangewezen beest om een belangeloze daad te stellen ?

Ice Age begint leuk omdat de neurotische eekhoorn grappig is, en als de film er nadien nog in slaagt een glimlach op ons kinderlijk enthousiast gelaat te toveren is het ofwel omdat de eekhoorn opnieuw een acte de présence gaf ofwel vanwege een andere nevenpersonage (zoals de twee homoseksuele neushoorns, of het leger van dodo's, zeer leuk). Het verhaal zelf stelt echter maar weinig voor en lijkt, ondanks het feit dat ze er niks mee te maken hebben, net weggelopen uit de meligste Disneyfilm sinds Sneeuwwitje. Heeft u kinderen, ga dan toch maar kijken, indien niet, haal dan liever de DVD Special Edition van Shrek nog eens uit de kast.

Frank Moens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

De baby keert terug. Diego, die eerst het spel trachtte te saboteren, bekeert zich tot de goede kant, en ze worden allemaal dikke vrienden.