Image

Genre: Drama | Duur: 1u32 | Release: 1 Januari 2014 | Land: België | Regie: Bilall Fallah, Adil El Arbi | Cast: Fabrice Boutique, Wouter Hendrickx, Gene Bervoets, Geert Van Rampelberg, Laura Verlinden, Nabil Mallat

De opmars van de Vlaamse filmindustrie betekent ook dat meer regisseurs van vreemde origine in de spotlights komen te staan. Enkelen van hen draaien al met veel succes mee in het kortfilmcircuit, zoals Sahim Omar Kalifa (Baghdad Messi, Bad Hunter) en Adil El Arbi en Bilall Fallah (Broeders). Dat duo waagt zich nu met Image aan een eerste langspeelfilm, al waren ze na één enkele kortfilm misschien nog niet klaar voor het grote werk.

De titel van de film slaat voornamelijk op het beeld dat de blanke Belg heeft van allochtone jongeren. Dit wordt al snel duidelijk tijdens de openingsmontage van nieuwsbeelden over agressie en misdaad in Brussel. De jonge en gedreven journaliste Eva wil echter laten zien hoe het er echt aan toegaat in de Brusselse wijken. Hiervoor komt ze in contact met Lahbib, een zware jongen uit Molenbeek die haar wil gidsen.

Naast het beeld dat wij hebben van allochtonen, gaat de film even goed over het imago dat mannen zoals Lahbib zichzelf aanmeten, waardoor ze een zeker respect genieten, vooral bij jongeren. De keerzijde hiervan is dat ze hun gevoelige kant niet kunnen laten zien en ze dus slachtoffer zijn van hun eigen imago. Dit aspect blijft helaas onderbelicht in de film. Hoewel El Arbi en Fallah een duidelijke boodschap willen meegeven, gaat die deels verloren doordat Lahbib en zijn makkers zich schuldig maken aan net die stereotype gedragingen waartegen de film zich probeert te verzetten. Misschien is het daarom interessanter om Image te benaderen als een film die net als het uitstekende Nightcrawler draait rond obsessie, manipulatie en de sensatiezucht van de media. In dat opzicht valt het ietwat misplaatste einde ook nog te rijmen met de rest van de film.

Op een aantal scènes na, speelt Image als een doorsnee Vlaamse policier op zondagavond

Verder is het spijtig dat de beloftevolle regisseurs hun stempel niet meer hebben kunnen doordrukken. Op een aantal scènes na, speelt Image als een doorsnee Vlaamse policier op zondagavond, al kan dit zeker te wijten zijn aan het beperkte budget. Een aantal bekende acteurs als Gene Bervoets, Geert Van Rampelberg en Wouter Hendrickx draven op, maar bieden weinig meerwaarde aan de film. Laura Verlinden kan als Eva weinig overtuigen. Revelatie van de film is misschien wel Nabil Mallat die Lahbib op indrukwekkende wijze neerzet. Hij weet haast op zijn eentje de film recht te houden.

Wanneer haar reportage af is, verneemt Eva van haar baas en mentor Herman dat hij helemaal in de wolken is met het resutlaat. Tijdens de première ziet ze echter hoe hij de reportage helemaal naar zijn hand heeft gezet. Tijdens een discussie slaat ze Herman furieus dood met een fles en roept ze de hulp in van Lahbib. Samen vluchten ze weg, terwijl de media Lahbib afschildert als een geweldadige bruut die Herman heeft vermoord. Over Eva wordt aanvankelijk gedacht dat ze ontvoerd is, maar daarna wordt ze als medeplichtige aanzien.