The Invisible

Genre: Thriller | Duur: 1u35 | 2002 | Release: 1 Januari 2002 | Land: Zweden | Regie: Joel Bergvall | Cast: Gustaf Skarsgård, Tuva Novotny, Li Brådhe

In deze Zweedse productie wordt ons het verhaal verteld van Nicholas, een uitmuntende student die een ontevreden leven leidt. Wanneer hij op een nacht het slachtoffer wordt van een overval, wordt hij voor dood achtergelaten. De volgende dag blijkt hij op school compleet genegeerd te worden. Erger nog, niemand kan hem zien...

Dit stevige drama met thrillerallures bedient zich eerst van enkele clichés maar blijkt al snel over meer dan voldoende originele elementen te beschikken. De zoektocht van een jongen op zoek naar zijn eigen lichaam, wordt nog interessanter gemaakt door knap uitgewerkte personages en een gevarieerd scenario. Dat, en de heldere stijl (de film is digitaal opgenomen), maakt dat The Invisible het kneuterige dat zoveel andere Scandinavische producties kenmerkt, ontloopt. De film durft meer te zijn dan een typische genrefilm. The Invisible is een debuut dat kan tellen.

De film durft meer te zijn dan een typische genrefilm en is dus een debuut dat kan tellen.

Van de jonge regisseur Joel Bergvall, die in '99 een Oscar won voor zijn kortfilm Victor, en die een verleden heeft als nieuwsfotograaf en muziekclip-regisseur, mocht dat misschien wel verwacht worden. Maar ongetwijfeld overtreft The Invisible de  verwachtingen toch. Jammer dat de verdere carrière van de man geen gelegenheid meer bood om zijn kunnen te tonen.