Kawasaki's Rose

Genre: drama | Duur: 1u40 | Release: 1 Januari 2010 | Land: Tsjechië | Regie: Jan Hrebejk | Cast: Martin Huba, Milan Mikulcik, Lenka Vlasakova

De Tsjechische regisseur Jan Hrebejk maakt al films sinds 1988. De ervaren cineast besluit het met Kawasaki’s Rose over een belangrijk stuk van de geschiedenis van zijn land te hebben. Hij legt een stukje verleden bloot van dr. Pavel Josek, een succesvol psychiater die bekend stond als een dissident in de periode voor de Fluwelen Revolutie. De manier waarop Hrebejk dat zorgvuldig, met een goed uitgewerkt plot en met oog voor een scherpe karaktertekening uitwerkt, is fris en origineel.

Naar aanleiding van de bekendmaking dat de dokter een belangrijke prijs in ontvangst zal mogen nemen, volgt een televisieploeg hem en zijn familieleden gedurende een aantal dagen. In onvervalste reality-tv-stijl worden zowel hij als zijn verwanten en een aantal kennissen voor de camera gehaald. Pavels schoonzoon Ludek filmt met de assistentie van zijn minnares Lucie. Uit het communistische dossier van Pavel komt aan het licht dat hij in de jaren zeventig collaboreerde met de geheime dienst en zo een vriend verraadde. Ludek die zijn schoonvader niet kan luchten, is degene die dit verborgen leven aan het licht brengt.

Vrijheidsbeperking impliceert dat de zaken niet altijd zwart-wit zijn en dat mensen fouten maken. Hrebejk spreekt het collectieve geheugen aan van het voormalige Tsjecho-Slowakije aan de hand van de fictieve individuele getuigenissen van dr. Pavel Josek, zijn voormalige vriend Borek en een lid van de geheime dienst. Zo kiest hij ervoor om geen standpunt in te nemen maar geeft hij alle versies van het verhaal weer. Verder ontrafelt zich een gelaagdheid aan implicaties die de levens van de verwanten anno 21ste eeuw verandert. Opvallend is de belichting van de fotografie en de filmmuziek die zich vloeiend rond het scenario beweegt. Martin Huba speelt een opmerkelijke hoofdrol. Ook Milan Mikulcik (Ludek), Daniela Kolarova, de dochter van Pavel en echtgenote van Ludek, en bovenal Lenka Vlasakova (Lucie) vertolken hun personage vakkundig en zeer geloofwaardig.

De titel van de film verwijst naar een Japanse kunstenaar, Toshiro Kawasaki, een personage dat pas in het slotgedeelte van de film op de voorgrond treedt. Toch is hij, net als zijn naam op een havencontainer, reeds in de eerste scène van Kawasaki’s Rose aanwezig. Hoewel het verhaal zich grotendeels in Praag afspeelt, is dit havengebied deel van de Zweedse stad Göteborg. Wij geloven dat deze Japanner en een aquarel van zijn hand die een roos voorstelt, symbool staan voor de nieuwe realiteit die de personages moeten zien een plaats te geven.

Vera Bras Helemaal (niet) akkoord? Lees de